Wat maakt dat werken met een schaar bij veel mensen mondtrekkingen veroorzaakt?

Je ziet het bij veel mensen die iets aan het knippen zijn. Onwillekeurige mondbewegingen gaan er mee gepaard. Welk mechanisme speelt hier een rol?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met concentratie en motoriek. De ontwikkeling van de motoriek loopt van dichtbij het lichaam naar buiten.
Het begint met armen en benen zwaaien en pas veel later kan een kind fijnmotorische dingen doen met de vingers (en tenen). Maar ook de mondmotoriek is later.
Wanneer iemand heel geconcentreerd fijnmotorische dingen doet, gaan de andere fijnmotorische lichaamsdelen soms meedoen, zoals knippen.
Dat zie je ook bij kinderen die net leren schrijven, of heel geconcentreerd aan het tekenen zijn, die steken dan ook hun tong uit de mond.
Dat mensen zelf happen als ze een baby eten geven is denk ik een ander proces, onwillekeurig doen ze voor wat ze willen dat het kind doet. De viooljuf van mijn dochters vertelde laatst dat ze als ze samen met mijn dochter van 3 speelt geneigd is de noten vooruit te duwen, als het ware iets te vroeg te strijken, zodat mijn dochter meespeelt. Ik denk dat dat met het voeren vergelijkbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

omdat dat geconcentreerd is en mensen willen dat uitstralen