Waarom is goud zo waardevol?

Ik bedoel, waarom is het meer waard dan zilver? Omdat het geel glanzend is..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Bekijk het eens zo:

Op de aarde vind je 1,000,000 kilo brons
Op de aarde vind je 1,000 kilo zilver
Op de aarde vind je 10 kilo goud.
Op de aarde vind je 1 kilo diamand

In vergelijking klopt het niet maar het is het zelfde principe als in het echt. Hoe minder er van iets is, en hoe meer vraag er naar is, hoe duurder het word. Er is brons genoeg, dus dan is de prijs heel laag. Maar diamand is erg moeilijk te vinden en mensen hebben er veel voor over dus is dat duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het gaat erom dat er minder goud is dan zilver. Hoe minder er van is des te duurder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De belangrijkste reden dat goud zo veel waard is, is de schaarste. Een basisregel in de economie leert dat naarmate het aanbod daalt en de vraag groeit, de prijs hoger wordt. Een simpele wet van vraag en aanbod. Daarnaast heeft goud een zekere sociale waarde. Het wordt door veel mensen als prettig ervaren om met goud gezien te worden en dat betekent ook dat mensen er een speciale culturele ‘bonus’ aan toevoegen. Het is ook zo veel waard omdat het voor mensen gewoon heel erg belangrijk is om waardevast goud te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er weinig goud is en veel mensen goud willen hebben is het duur. Behalve voort sieraden is goud ook voor allerlei technische toepassingen nuttig (o.a omdat het niet roest en stroom goed geleid), Verder is het heel goed dun te gebruiken (op kerkdaken bijvoorbeeld) en heeft het een mooie glans. Kortom, veel mensen willen het hebben, er is niet zoveel, dus gaat de prijs omhoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vraag en aanbod
Er zijn meer mensen die het willen dan dat er goud is
Weinig goud en veel kopers
Dus doen ze het duur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goud is heel erg schaars en veel mensen willen het hebben vanwege de waarde,uiterlijk en degelijkheid.
Omdat er veel vraag naar goud is en er weinig goud beschikbaar is word het duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je goud kan veranderen van een ring naar een beeld bijvoorbeeld en we hebben er niet zo veel van als brons en zilver