wat betekend suriname ?

wat betekend het suriname en hoe zijn ze op deze naam gekomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Antwoorden (2)

Rond 500 na Christus trokken afstammelingen van de Arowakken van de Mabaruma-cultuurfase vanuit het Westen het laagland van de Guyana's binnen en verdreven waarschijnlijk de surinne, een primitief volk dat leefde van visvangst en schelpdieren. Van deze Surinen is waarschijnlijk de naam Suriname afkomstig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De naam Suriname is afgeleid van de Surinen, een Indianenstam die in het gebied leefde (en wat tegenwoordig Guyana heet).

Toegevoegd na 6 minuten:
Suriname werd ook wel Nederlands–Guyana genoemd.
Het gebied werd in 1499 door de Spaanse zeevaarder Alonso de Ojeda ontdekt. Daarna kwamen er Spanjaarden en Portugezen naartoe om goud te zoeken, en vanaf 1595 ook Engelsen. Die stichtten nederzettingen waar ze handel dreven met de Surinen, ze legden plantages aan om suikerriet, koffie en katoen te verbouwen.
In 1613 stichtten Nicolaas Baliestel en Dirck Claasz van Sanen een Nederlandse nederzetting aan de Surinamerivier. Deze nederzetting werd later de stad Paramaribo (afgeleid van Parmurbo, wat bloemenstad betekent). De Surinen werden uit hun woongebied verdreven en als slaven te werk gesteld op de plantages. Ze waren niet bestand tegen het zware werk dat ze daar moesten doen en velen van hen stierven.
Amadea