Een video opname van jezelf maken/laten maken. Dit werkt natuurlijk het beste wanneer het onopgemerkt gebeurd, want zodra je door hebt dat je gefilmd wordt, ga je je vaak anders gedragen dan dat je normaal doet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet, want het is altijd een mening van een ander

en daar kom je (tenzij je telepatische krachten hebt, wat ik betwijfel) niet achter zonder het te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze je aardig vinden, zullen ze je in het algemeen ook aardig tegen jou doen. Daarnaast zullen ze geïnteresseerd naar je luisteren als je wat te vertellen hebt.
Als ze je niet aardig vinden zullen ze je mijden en maar kort naar je verhalen luisteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dat geeft een goede indicatie , +
Als je goed oplet op de lichaamstaal van de ander, kun je vaak wel zien dat je zelf gespiegeld wordt...

Natuurlijk doe je dit zelf ook.

Als de ander zijn armen over elkaar doet, heb je een goede kans dat je gesprekspartner dat gaat spiegelen.

Ik zou zeggen, kijk eens goed naar de mensen met wie je praat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te provoceren.

Steek je tong naar ze uit, of steek je middelvinger op.
Ze zullen je vast laten weten wat ze van je vinden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je voelt het onbewust, of mensen je direct okay vinden : ze glimlachen als je ze een hand geeft, maken gemakkelijk en vaak oogcontact, gaan spontaan naast je zitten, betrekken je in het gesprek als je er nieuw bij binnenkomt, zwaaien naar je als ze je zien, plagen je, komen af en toe een babbel maken, vertellen af en toe persoonlijke details die ze helemaal niet aan je hadden hóéven vertellen : ze voelen zich op hun gemak bij je.
Of ze kijken de kat uit de boom : zijn tamelijk afstandelijk en beleefd, houden gesprekken zakelijk, en zijn formeel in hun 'goedemorgen' op de trap.
Of je hebt een uitstraling, die mensen tegen je in kan nemen : misschien uit verlegenheid vermijdt je oogkontact, houdt je mond , en houdt afstand : door sommigen wordt dit uitgelegd als arrogantie of hooghartigheid, alsof je je 'te goed' zou voelen om met anderen om te gaan.

Door open en vrolijk bij een eerste ontmoeting te zijn, en te laten zien, dat je kwetsbaar bent (ik ben een beetje zenuwachtig, heb ik wel de goede kleren aan, ik ben hier nieuw, ik heb me verslapen/hoofdpijn/slecht geslapen) kom je open als een sympathiek, gezellig, en vooral 'echt mens'.
Stel vragen : heb jij het ook zo moeilijk kunnen vinden? ben jij ook zo bloednerveus? ken jij iemand van de andere gasten hier? Geef een complimentje (als je dit ook echt vindt, dan) : wat heb jij een mooie ogen/leuke lach/ leuke das aan/mooie schoenen.

Zo laat je zien, dat je de ander waarneemt als mens, als individu, en dat je echt openstaat voor een ontmoeting.
Zelfs een kassamevrouw bij AH hoort graag, dat ze leuke oorbellen/armbanden aanheeft, en vindt een vraag of ze nog erg lang moet vanavond, en sterkte met de drukte van de koopavond, leuk...

En door zo naar anderen te kijken en met anderen bezig te zijn, vergeet je helemaal, hoe jij overkomt.
Tot ze later tegen je zeggen : ik hoopte, dat jij in mijn groepje ingedeeld zou worden, of een ander lief/leuk compliment, dat je totaal niet verwacht had, en dat je helemaal blij maakt, en je 'op straal' zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
fijn antwoord weer, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel, rieneke!!! ...Blij mee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ bastanovum : Dat is dus precies wat ik bedoel : de mensen achter de kassa zijn vaak een verlengstukje van de kassa, waar alles vooral snelsnel moet gaan, en alsjeblieft niet wéér die rol kassabonnenpapier op als jij aan de beurt bent...
Lees het stukje nog maar eens : dat is dus waar ik juist voor pleit in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooi antwoord :)
Ik denk dat je dit nooit zal te weten komen.. iedereen heeft een eigen interpretatie en perspectief van een bepaalde situatie waarin die een persoon tegenkomt..

Als jij een slechte dag hebt gehad zal je je meer storen in negatieve kenmerken in anderen.. of net niet en ben je in eigen gedachten verzonken..

Anderen interpreteren een situatie of een gesprek anders omdat deze eerdere ervaringen hebben gehad..

Soms zetten mensen een masker op dat je moeilijk kan ontcijferen.. Die mensen hebben soms een motief of een doel waarom ze zo'n masker opzetten en zijn vriendelijk mét een strategische reden (om vb dingen te weten te komen, om hogerop te geraken, voor de connectie,...)

Als je echt een oprecht en eerlijk antwoord wil weten over hoe je overkomt naar de buitenwereld toe.. kan je dit best vragen aan personen die dichtbij jou leven staan (goeie vrienden, familie,...) zij kunnen misschien een objectief antwoord proberen te geven en hebben misschien een zicht over jou positieve en negatieve kanten..

alvast veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichaamstaal liegt niet, leer die lezen, er zijn goede boeken over.
Als je het ronduit vraagt zal men doorgaans een "gewenst " antwoord geven.
daar kom je nauwelijks verder mee.
Het aantal tekens laat niet toe om de grondbeginselen van lichaamstaal goed uit te leggen en halve uitleg leidt mogelijk tot misinterpretaties, dus daar heb je niets aan.
Koop een goed boek over lichaamstaal, vooral als je moeite hebt anderen aan te voelen.
Mensen die weinig spreken zeggen meestal veel met hun lichaam en leiden je niet af.
Hopelijk kun je hier wat mee.

Toegevoegd na 13 uur:
Overigens zie je het spiegelen in lichaamstaal ook/vooral op basis van hierarchie, werknemers spiegelen vaak hun baas , ook als ze dat een z........... vinden.
Vooral japanners zijn hier extreem in naar hun "meerderen ".
Het zegt dus niets over of ze je werkelijk mogen , het is dan hooguit een respectbetuiging, niet zelden ingegeven door eigenbelang of zelfs angst hun baan of positie te verliezen.
Spiegelen is dus een vorm van vaak opzettelijke lichaamstaal en derhalve minder authentiek.

Ik moet je er eigenlijk bij vertellen, dat vooral het herkennen van lichaamstaal goed uit een boek te halen is, mensen die getraind zijn in het gebruiken van lichaamstaal kunnen dan ook op dat punt liegen.
Het gaat om de onbewust geuitte lichaamstaal, die geen manipulerend karakter heeft. die vertelt je iets wat het dichtst bij de werkelijke beleving van die persoon aangaande jou komt......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorige antwoorders hebben het al gehad over het belang van lichaamstaal. Mensen zeggen niet zo snel wat ze van je zullen vinden, maar laten dat wel blijken door hun gedrag. Zo zullen ze meer in je buurt willen zijn en vaker naar je glimlachen als ze je mogen. Als ze daarentegen een hekel aan je hebben, zullen ze je eerder negeren en afstand houden.

In de begintijd van de psychologie werd 'introspectie' als de manier gezien om jezelf te leren kennen - en dus te weten hoe je op anderen overkomt. Dit bleek helaas niet zo'n betrouwbare methode. Het blijkt dat mensen om je heen - die je kennen - je gedrag evengoed kunnen voorspellen als je dat zelf zou kunnen. Alleen je gevoelens blijven voor hen enigszins verborgen.

Verbale feedback is minder betrouwbaar als je zou verwachten. Mensen zijn niet zo transparant als het om hun echte mening gaat. Maar zoals gezegd kun je veel afleiden aan hoe mensen reageren en hun lichaamstaal. Over dit onderwerp kun je trouwens veel meer vinden op www.lichaamstaal.nl Kijk daar eens onder het kopje manager en scroll dan naar beneden. Je vindt daar een heleboel artikelen over gedrag op het werk.

Je kunt ook woorden als zelfvertrouwen en zelfkennis intoetsen in de zoekbalk op die site.