Waarom blijft de koolzuur in een fles wijn goed als je er een vork of lepel indoet.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (6)

Je bedoelt dat je bij een fles mousserende wijn kan voorkomen dat de koolzuur ontsnapt als je een vork of lepel in de fles hangt? Dat is m.i. niet zo.
AWM
14 jaar geleden
Ik denk dat dit een strikvraag is??? Ik heb nog nooit een vork of lepel door een wijnflessenhals gekregen. Als het nou een mes was...
Gaat de koolzuur zich aan het metaal hechten of zo???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zag dat het een antwoord was op een eerder gestelde vraag. Misschien kan die persoon reageren. Ik krijg geen vork in de hals in elk geval en het lijkt me ook nutteloos in dit geval
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een broodje aap verhaal, dat ik inderdaad ook in Spanje vaak hoor als ze daar (bij uitzondering) hun fles Cava niet helemaal op kunnen. Met of zonder lepeltje zit er de volgende dag evenveel prik in. Je kan beter een speciale cava/champagne stop op de fles doen om de bubbels zo goed mogelijk te bewaren. Zie bijvoorbeeld: http://www.wijnmeteenverhaal.nl/cat/front/item_info.asp?currentpage=1&pagesize=10&id=516&level=2&Svalue=&search=&lijst=&s1=&s2=&s3=&item_id=28441.
Maar ze zijn overal te koop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk is dat handig zo'n stop. Maar het gaat er om wat je moet doen als je die niet bij de hand hebt.
Je moet het maar eens proberen. Ik heb het zelf uitvoerig getest en het is echt geen broodje aap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe uitvoerig heb je getest? Heb je twee aangebroken flessen met dezelfde wijn en dl inhoud in dezelfde omstandigheden bewaard, één met lepeltje en één met gewoon open hals? Dat heb ik nl ook gedaan en het resultaat was precies evenveel bubbels!
Dat is niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij was ik de persoon die het antwoord destijds gegeven heeft.

Je stopt de vork natuurlijk niet helemaal in de fles!! Zou wel heel knap zijn trouwens.

Je steekt de steel van de vork in de hals van de fles. Ik weet niet precies hoe het werkt maar het heeft met het ijzer te maken en reactie van de bubbels daarop.
Ik zal het een navragen bij mijn broer. Die is laborant.

Tuurlijk kan je ook een mes gebruiken, maar dat is niet zo handig aangezien die helemaal in de fles verdwijnt en het inschenken dan een beetje moeilijk wordt.