Kan gas slijten ?

Ik bedoel gas in airco s en koelkasten dat verdampt en word weer gecomprimeerd gaat de kwalitijd dan niet achteruit of kan dit proces oneindig worden herhaald

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Slijtage is het (ongewenst) afnemen (wegslijten) van materiaal door een actie van een ander lichaam. De studie naar slijtage heet wrijvingskunde.
Gezien de definitie kan er dus geen sprake van slijtage van het gas zijn. Tijdens de twee aggregatietoestanden waarin het gas zich om beurten bevindt, komen de moleculen alleen wat dichter of verder van elkaar af te liggen. Dit kan oneindig vele keren herhaald worden.

Bij deze veranderingen (vloeistof/gas) is het niet nodig dat de chemische bindingen in de moleculen van het gas wordt veranderd. Bijvoorbeeld de vloeistof water kan bij lagere temperatuur overgaan in ijs en bij hogere temperatuur in waterdamp, onder bepaalde omstandigheden stoom genaamd. Deze drie fasen zijn allemaal opgebouwd uit hetzelfde H2O molecuul. Waterdamp, vloeibaar water en ijs zijn dus één en dezelfde stof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet persé nodig, maar wel degelijk mogelijk! (2e zin, 2e alinea)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar niet voor lucht, dus je hebt gelijk.

Andere antwoorden (2)

Comprimeren en expanderen is een volledig reversibel proces en dus theoretisch oneindig. De materialen die die doen (slangetjes, compressortje etc) kunnen wel slijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is dus nee, maar wellicht doel je op het moeten bijvullen van zo'n koelingssysteem, dat moet idd maar komt doordat er toch minieme hoeveelheden gas ontsnapt uit de installatie.