Waarom wil de mens werkelijk álles weten, en niet dingen gewoon laten zoals het is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom wil je dat weten?

Antwoorden (7)

"De" mens? Ik kom genoeg mensen tegen die geen enkele behoefte hebben alles te weten en de dingen willen laten zoals ze zijn. Maar ook mensen die van alles willen weten maar ook de dingen laten zoals ze zijn.
En mensen die niet alles willen weten, maar toch voortdurend dingen willen aanpassen aan hun (soms beperkte) visie.
Dus...wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de mensheid bedoeld wordt. Niet een bepaalde individu.
Niet alleen mensen maar ook dieren zijn nieuwschierig.

Het is een goede eigenschap, als we dingen zouden laten zouden ze niet meer vooruit gaan maar stil staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
dus het antwoord op waarom: omdat mensen en dieren die nieuwschierig waren succesvoller zijn dus door evolutie.

Door nieuwschierigheid kun je bijv voedsel vinden en daardoor beter overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij zijn gewoon nieuwsgierig en leergierig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zo prettig mogelijk wilt overleven in de wereld, helpt het als je ook weet hoe de wereld in elkaar steekt.

Stel je staat voor een belangrijke keuze. Dan helpt het als je voldoende weet van de situatie om goed te kunnen bepalen wat de huidige situatie is, en wat de vermoedelijke gevolgen zullen zijn van de verschillende keuzes die je kunt maken.

Kennis maakt het leven ook gemakkelijker. Alle technologie die gebruikt wordt om je werklast te verminderen, alle trucjes die al eeuwenlang gebruikt worden om voedselproductie zodanig te beheersen dat je überhaupt tijd over houdt om iets anders te doen dan jagen en verzamelen, is gebaseerd op opgedane kennis. Kennis is iets dat de mens gebracht heeft waar hij nu staat. En meer kennis, meer foute ideeën uit de wereld helpen, zeker als je dit kunt onderbouwen, zal de mens ook verder brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens wordt van binnenuit gemotiveerd tot (geestelijke) groei. Dit wordt intrinsieke motivatie genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weten, weten en weten dat is de drijfveer van de mens.
We weten nooit genoeg, nooit te veel maar wel altijd te weinig.
Het willen weten is de mens eigen, het is een onderdeel van onze kennis, van onze ontwikkeling, van onze plaats in de maatschappij.
Hoe meer we weten hoe meer vragen er komen en dat houdt nooit op.
De mens is wat hij is door zijn nimmer aflatende zoektocht naar kennis en het willen begrijpen waarom.
In het geloof is het juist een handycap, want juist door alles te willen begrijpen , gaat het slecht met de meeste geloven, terwijl vroeger deze dingen gelaten werden zoals ze waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn nu eenmaal mensen die "nadenken" willen begrijpen waarom iets is zoals het is niet alles klakkeloos alles voor waar aannemen

het vermogen denken heeft de mens in het algemeen en daar maak je dus gebruik van