Hoe komt het dat het geluid van een blikseminslag weinig geluid maakt maar de donder die daarna volgt keihard is?

Toegevoegd na 16 minuten:
Op het filmpje hoor je de inslag die op zich zelf weinig geluid maakt. Kort daarna volgt de donder. Ik snap dat licht sneller gaat dan geluid. Wat ik niet snap waarom we dan niet alleen een harde klap horen maar ook de eerste zachte, licht krakende inslag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Merkwaardig dat bijna niemand goed leest en een verklaring geeft voor het geluidje op het moment dat je de flits ziet.
De verhalen over de geluidssnelheid zijn slechts triviaal.

Het beste antwoord

Op het filmpje hoor je een paar zachte kraakgeluidjes op exact het moment dat je de bliksemstraal ziet.
Dit kán niet het geluid van de bliksem zelf zijn, omdat dat geluid nog 200 meter af moet leggen.

Het geluid wat je tijdens de bliksemstraal hoort is veroorzaakt door de elektromagnetische puls die met de snelheid van het licht de camera bereikte.

Dit magnetische verschijnsel veroorzaakte in de elektronica van de camera een kraakje in de geluidsopname.
Deze kraak is vergelijkbaar met de storingen die je op een gewoon radiotoestel ontvangt tijdens een onweersbui.

De kraak loopt gelijk met de flits, de donder komt pas later bij de toeschouwer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed bedacht. +. Het moet idd de electrische straling van de inslag zijn die de electronica van de camera beïnvloedt.

Andere antwoorden (5)

in de bliksem zit het geluid. Dat het lang duurt voordat de donder er is heeft te maken dat het geluid een bepaalde weg moet afleggen.

Zo kun je ook tellen hoever het onweer weg is. Als je de flits ziet begin je met tellen dan weet je ongeveer hoever weg de onweer nog is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geluid van de donder ontstaat doorde bliksem. licht is snelelr dan geluid, dus je ziet eerst de inslag, dan hoor je geluid
12 jaar geleden
Even ter uitbreiding van wat die 2 voor mij hebben gezegd: geluid heeft een snelheid van ongeveer 340 meter per seconde, dus elke
Seconde dat je het lawaai later hoort, betekent 340 meter ver. Je kunt ook zeggen: elke 3 seconden is 1 km. Dus als je het lawaai 6 seconden na de flits hoort, wil dat zeggen dat de bliksem 2 km van je vandaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom krijg ik hier een duimpje naar beneden voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vraag ik me ook af. Je hebt wel gelijk, op deze manier luister ik ook altijd of het onweer nog ver weg is of juist niet. Van mij krijg jij dus een + ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het duimpje omlaag om aan te geven dat je de vraag niet beantwoordt: Jouw antwoord gaat niet in op het geluid dat op het moment van de flits te horen is.
Het stuk over de donder is weliswaar correct, maar niet relevant.
Het zijn twee verschillende dingen.
Het geluid van de donder vind zich boven in de wolken al plaats en heeft tijd nodig om naar beneden te komen.

De bliksem is veel sneller en die maakt een eigen geluid wanneer het inslaat.

Je hoort het geluid van de bliksem ook eerder omdat het eerst met lichtsnelheid nar beneden komt, en dan een geluid maakt, terwijl de donder alleen met het snelheid van het geluid naar beneden komt.

tIk vind het een beetje lijke op het geluid van vonkjes die je hoort, net zoals bij een sterretje maar dan veel meer, sneller en harder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De keiharde donder IS het geluid van de blikseminslag. Maar door de afstand hoor je die een paar tellen later. Geluid "reist" met een snelheid van ruim 300 m/sec, dus als de inslag een kilometer verderop is, hoor je het geluid ca 3 seconden later.