Hoe kan ik op een simpele manier spanning reduceren van 245 Volt naar 230 volt.

Ik zit in spanje vlak achter transformatorhuis. De spanning is daar erg hoog. Soms wel 255 volt. Dit brengt volgens mij schade aan bv electronica van de electrischedeur opener. Wat te doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K

Antwoorden (4)

een weerstand in laten bouwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het voor altijd is, zou ik eisen dat de spanning omlaag gaat, is het tijdelijk, sluit het eea via een (uitgerolde) haspel/verlengsnoer aan, zorg dat je er ook wat belasting aan hangt, dan zakt de spanning aan het eind van de haspel wel. Des te meer watt des te lager de spanning. Let op haspel afrollen, kan n.l. erg warm worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Werkt in principe wel, maar je zit continu een hoop elektriciteit te verstoken. Dat geeft warmte, die je misschien helemaal niet wil als je in de zomer in Spanje zit. En het geeft continu een veel hogere elektriciteitsrekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al zei: Als het tijdelijk is en het is simpel.
De meest eenvoudige manier is het tussenschakelen van een weerstand - dus in serie met het apparaat dat je wilt beschermen.

Kies je weerstand in verhouding met de weerstand die het elektrische apparaat heeft. Jij wilt dat je apparaat 94% van de netspanning krijgt. Dat betekent dat de spanningsval over de weerstand 6% van de netspanning moet zijn (15 volt). De weerstandswaarde moet dus 6/94e deel van de weerstand van het apparaat zijn.

--

Een flexibelere methode is het aanschaffen van een variac. Zie onderstaande Bron voor informatie. Variacs zijn te koop bij de betere elektronicazaken.

Een variac is regelbaar. Let erop dat je de variac, na de eerste keer instellen, op een plek zet waar je niet per ongeluk de ingestelde spanning kunt veranderen - variacs kunnen namelijk de netspanning ook (een beetje) *verhogen*, en dat wil jij beslist niet.

Vertrouw ook niet op het voltage dat de variac zelf aangeeft. Meet het na met een eigen voltmeter; het beste meet je het na wanneer het te beschermen apparaat is aangekoppeld.
Cryofiel
12 jaar geleden
De oplossingen met een voorschakelweerstand zijn niet aan te raden: de hoeveelheid spanning die wordt weggewerkt is afhankelijk van de opgenomen stroom.
Als de deuropener draait zal er veel stroom lopen, bereken je de weerstand hierop, dan zal in de standby stand de spanning weer veel te hoog zijn.
De variac is een goede oplossing, maar je kunt het nog iets goedkoper doen omdat je geen regelbare spanning nodig hebt maar een vaste verlaging van ongeveer 15V.
Je kunt een trafo kopen die secundair 15V / primair 230V is, minimaal geschikt voor het vermogen van de aan te sluiten apparaten.
Als je de primaire en secundaire wikkelingen in serie aansluit en de aangevoerde spanning op deze twee aansluit dan zal over het primaire deel 230V staan.
Let op: je moet de wikkelingen wel zo aansluiten dat de wikkelrichting doorloopt van de primaire naar de secundaire wikkeling.
Het principe van deze schakeling wordt ook wel "autotransformator" genoemd en is gelijk aan de werking van de Variac.

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor het controleren van de wikkelrichting kun je de volgende methode gebruiken:
Sluit de inkomende spanning eerst alleen op de primaire wikkeling aan, sluit de secundaire met 1 kant aan op de primaire en meet tussen de twee niet met elkaar verbonden uiteinden van de wikkelingen.
Meet je nu 260V dan heb je de goede verbinding, meet je 230V dan moet je de aansluiting van een van beide wikkelingen omwisselen.
Succes!