Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is de lucht groen/geel na onweer?

Als het heeft geonweerd of bij bepaalde weerstypen krijg je na die tijd altijd zo'n groene of gele gloed over het landschap. Zelf had ik dan altijd het idee dat je onder de regenboog stond, maar gister leek de lucht ook groenig tussen het grijs en zwart door. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie Vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje..vraag het me ook al heel lang af...minstens tien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een blauwe lucht, of eigenlijk: blauw licht, is afkomstig van dichtbij. Blauw breekt gemakkelijk, daarom zie je meestal een blauwe lucht. Licht van verder weg is een andere kleur (dertig kilometer is groen, veertig kilometer is geel, vijftig kilometer is oranje en daarna wordt het rood). Tijdens onweer blokkeren de wolken vaak het licht op kortere afstand, waardoor je het licht ziet dat achter de wolken vandaan komt. Is dat een kilometer of dertig, dan krijg je dus een groene lucht. Hetzelfde gebeurt met een zonsondergang, door de grote afstand wordt dat licht rood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ArieSnoek: waarom zet je dat niet als antwoord neer?
Het klopt wel, als er onweer dreigt weet je tegen de tijd dat het licht en de lucht groen worden (en zeker als ook nog de wind wegvalt) dat je moet maken dtat je binnenkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hippo, ik denk dat ik gewoon op de verkeerde button had gedrukt. Inmiddels ook als antwoord bijgeplaatst!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Een blauwe lucht, of eigenlijk: blauw licht, is afkomstig van dichtbij. Blauw breekt gemakkelijk, daarom zie je meestal een blauwe lucht. Licht van verder weg is een andere kleur (dertig kilometer is groen, veertig kilometer is geel, vijftig kilometer is oranje en daarna wordt het rood). Tijdens onweer blokkeren de wolken vaak het licht op kortere afstand, waardoor je het licht ziet dat achter de wolken vandaan komt. Is dat een kilometer of dertig, dan krijg je dus een groene lucht. Hetzelfde gebeurt met een zonsondergang, door de grote afstand wordt dat licht rood.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk super dat iemand het antwoord voor mij heeft. Had ik niet meer verwacht. Met recht het beste antwoord. Dankjewel
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing