Mist kan zich vormen door afkoeling van zeer vochtige lucht (tot onder het dauwpunt) of door menging van koude met warme vochtige lucht. De vorming van mist hangt af van veel factoren, zoals luchtvervuiling, begroeiing, reliëf en de nabijheid van open water.
Mist kan ontstaan door afkoeling rond zonsondergang of vaak pas tegen zonsopkomst en vormt zich het eerst boven een weiland waarschijnlijk in de buurt van een sloot waar de lucht vochtig is. De eerste mist zien we dus meestal langs de weg en mistbanken die de weg opdrijven lossen daar in eerste instantie op door luchtbeweging en warmte van het verkeer. De mistvrije "tunnel" kan op sommige weggedeelten een tijdje standhouden, maar op andere plaatsen hangen de mistbanken meteen over de weg. Vooral zo'n situatie, met grote verschillen in zicht, is gevaarlijk voor verkeer dat pas in de mist snelheid mindert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mist bestaat uit heel kleine waterdruppeltjes. Die druppeltjes zweven in de lucht en zorgen ervoor dat je niet zo ver vooruit kunt kijken.

Mist ontstaat als er veel waterdamp in de lucht zit en de aarde koud genoeg is. Dus als vochtige lucht snel afkoelt of als warme, vochtige lucht met heel koude lucht mengt. Mist ontstaat daarom vaak op plaatsen met water, dus bij een sloot of vijver.
fremar