Kan je een havo diploma krijgen als je een aantal vakken niet hebt gehaald?

Ik heb vorig jaar 2 vakken gehaald. Dit jaar heb ik er 3 gehaald. Ik heb dus nu 5 van de 7 vakken gehaald.
Ik ging het zesde vak herkansen. Als ik het 6e vak niet heb gehaald kan ik dan alsnog een havo diploma krijgen en naar het hbo gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat ligt eraan wat jouw cijfers zijn. Op havo geldt het volgende: als je een 7 hebt, heb je één compensatiepunt. Als je een 8 hebt, heb je er twee. Heb je dus twee vijven gehaald, sta je zeg maar 2 punten in de min. Als je dus minimaal twee zevens hebt (of één acht), ga je over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ligt idd aan wat voor cijfers je hebt gehaald. Stel dat die cijfers niet goed genoeg zijn voor een Havo diploma kun je ook de sprint Havo gaan doen. Je doet dan die vakken of vak over waar je voor bent gezakt. Je kunt dan al wel met je volgende opleiding beginnen. zie deze link: https://www2.drenthecollege.nl/Volwassenenonderwijs/Vavo/Sprinthavo/tabid/871/Default.aspx Dit is een voorbeeld van het Drenthe college, dit geld dus niet voor alle sprint havo's.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent dus vorig jaar gezakt. Je moet elk jaar examen doen in alle vakken, resultaten uit vorige jaren tellen niet mee.
Dit jaar ben je ook vrijwel zeker gezakt, je mag namelijk maar 1 vak herkansen. Je zou inderdaad nog compensatie uit andere vakken kunnen halen.
Als je naar het HBO wilt zul je toch wat beter je best moeten doen.