Is het in India gebruikelijk de gordijnen altijd dicht te hebben?

Bij mij in de buurt woont een India's gezin. Ze wonen er al jaren, ze spreken de taal goed (al hoor je wel een accent), en ze verdienen hun geld met hun eigen restaurant dat al jaren prima loopt.

Ze wonen in een overwegend allochtone buurt, in een gewone eensgezinswoning uit, ik schat, begin jaren 1960.

Allemaal heel gewoon, heel "saai", heel "burgerlijk".

Het enige waarin ze zich echt onderscheiden in hun woonomgeving is: de gordijnen zijn altijd dicht. Zowel in de huiskamer als op de slaapkamers. Alle gordijnen zijn dag en nacht dicht.

Is dit gebruikelijk in India, of in bepaalde delen van India?

Toegevoegd na 5 minuten:

Oeps...

Ik bedoel: ze wonen in een overwegend *autochtone* buurt, dus tussen allemaal "oer-Nederlanders" met slechts hier en daar wat Turken en een doodenkele Surinamer, Spanjaard en Marokkaan.

Toegevoegd na 53 minuten:

Toelichting:

Ze hebben zowel vitrage als overgordijnen. Mijn vraag gaat over die overgordijnen. Die zijn altijd dicht, ook *overdag*.

Tegen de inkijk zou de vitrage al goed helpen, zeker omdat er tussen de straat en hun voorgevel een voortuintje van een paar meter zit.

11 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (4)

Het is juist voor buitenlanders ongebruikelijk dat wij Hollanders onze gordijnen wagenwijd open hebben staan. De pa van mijn kids, een west-afrikaan, die begreep dat ook nooit: waarom moet het helemaal open? Zo kan iedereen naar binnen kijken! Ik voelde me dan net een mol, maar dat terzijde.

Van hem begreep ik dat het met privacy te maken heeft, dat je kan doen en laten wat je wilt in je huis, zonder dat de rest van de buurt meekijkt.

Daarnaast het heeft niks te maken met wáár je woont, maar wat je geleerd is in je eigen land: wel of geen gordijnen open.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens: bij mij in de straat wonen overwegend Hollanders, en de meesten hebben hun gordijnen ook gewoon dicht. Dus of het nou met cultuur te maken heeft, of waar je vandaan komt.. het heeft er uiteindelijk wel mee te maken.

Het valt mij ook op dat vooral buitenlanders hun gordijnen dicht hebben. En wij Hollanderrs wel iets voor het raam hebben hangen en meestal zó dat je vaak niet goed naar binnen kan kijken. Gewoon omdat, zoals ik al aangaf, het niet prettig is als mensen naar binnen kijken, maar dat is per persoon verschillend... waar je ook vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn buren komen ook uit India en wij wonen in een echt autochtone buurt.
Zij hebben, net als wij, meestal de gordijnen overdag open en de vitrage dicht.
En 's avonds gaan ook bij hen de gordijnen dicht.

Mijn andere buren, oernederlands, hebben veel vaker de gordijnen overdag dicht.

Wel loopt de man uit India eigenlijk altijd op blote voeten of van die badslippertjes.
Zouden alle mannen in India op blote voeten lopen en zijn badslippertjes daar gebruikelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, wat de slippertjes betreft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.flickr.com/photos/worldoutbackministries/4306295513/
ItisILeClerc
11 jaar geleden
hahaha, lol
De meeste mensen die echt uit India komen en nog maar kort in nederland zijn zijn niet gewent om zoveel ramen te hebben. daarom hebben ze vaak de gordijnen dicht
11 jaar geleden
Ik vermoed dat het inderdaad te maken heeft met onze grote ramen. Maar dan zou de vitrage toch genoeg moeten zijn. Overigens ben ik in India bij verscheidene gezinnen thuis geweest en heb ik dit verschijnsel nooit gezien. Maar nog eens: zulke grote ramen als wij hebben ze daar niet.