Als mensen met autisme een extreem mannelijk brein hebben, zijn ze dan ook goed in grappen maken? Is het dan ook vaak absurdistische humor?

Ik heb zelf veel autistische kenmerken en kan ook vrij gemakkelijk grappen bedenken, en daarnaast zie je vaak dat het de mannen zijn die veel grappen maken etcetera. Maar aangezien autisten meer in zichzelf gekeerd zijn vraag ik me dit dus af. Ik weet ook niet in hoeverre je er iets over kunt zeggen aangezien elke autist weer anders is natuurlijk... maar ik weet wel dat ze een apart gevoel voor humor hebben, ookal zegt de wetenschap misschien dat ze geen humor hebben is gewoon uit praktijkervaring te zeggen dat dit absoluut onjuist is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap het mannelijk brein hier niet...of is dat de grap!!
In ieder geval zie ik de humor er wel van in....

Antwoorden (4)

Punt 1: ik heb nergens gelezen, dat mensen met autisme een extreem mannelijk brein hebben.... en geloof me: ik heb er veel over gelezen.
Het is wel zo, dat er meer mannen autist zijn dan vrouwen. Momenteel is 1 op de 5-6 autisten man.
Dan een 2e punt: zijn mannen DUS goed in het maken van grappen, HUH???? Volgens mij is dat absoluut niet sexe-gebonden.
Veel autisten kunnen grappen (humor), of bepaalde soorten grappen niet begrijpen.
Maar dat ligt inderdaad per autist verschillend, net zoals dat per niet-autist verschilt.
Ik ben het er dan ook niet mee eens, dat autisten geen humor zouden hebben. Mijn zoon heeft het syndroom van Asperger, en ik lig zeer geregeld in een deuk om zijn humor.

Toegevoegd na 5 minuten:
Foutje: 1 op de 5-6 autisten is vrouw....SORRY!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
zet je het nou wel goed neer, wendy?
1 op de 5-6 autisten is een vrouw, bedoel je dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Rieneke: STOMMMMM!!! Heb het al gauw verbeterd :-)
Heppie njoew jeer!
Rieneke1
13 jaar geleden
plus ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je x 2 ;-)
Ik dacht in eerste instantie dat ik het wel eens was met die absurdistische vorm van humor maar toen ik erover nadacht WAAROM ik dat dan dacht kwam ik op een overweging die mogelijk een antwoord is op je vraag.

Mensen die niet autistisch zijn hebben vaak moeite de handelingen en acties van autisten te begrijpen. Als ik het heel oneerbiedig opschrijf kan men het zelfs "raar" vinden.

Dan is het nog maar een kleine stap om de humor van iemand die je in zijn geheel niet altijd kan volgen als absurdistisch te omschrijven.

Dus, nee ik denk dat, als je iemand begrijpt en zijn humor ook, je die ook op waarde kunt schatten en dat het meer is dat je iemand HELEMAAL niet begrijpt en als gevolg daarvan zijn/haar humor ook niet
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind ik ZO waar Mion!!! Dikke +!!!
Ik heb zelf PDD NOS, en maak veel grapjes. Grapjes en geintjes worden door mij ook vaak gebruikt om met een ongemakkelijke situatie om te kunnen gaan / te camoufleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me wel voorstellen, dat mensen met autisme een iets ANDER (maar niet per se absurd) gevoel voor humor hebben.
Een voorbeeld dat ik een keer zag in een documentaire over een 14-jarige jongen met Asperger:
Hij had op zijn (gewone) deur de tekst hangen:

"Duwen. Opent automatisch."

Uitleg: dit is een tegenstrijdigheid, omdat je bij een deur die automatisch opent, niet zou hoeven te duwen ;-)

Verder hield hij erg van paradoxen. Maar veel extreems kan ik hier niet aan ontdekken ;-)

In het algemeen vermoed ik, dat de humor van autisten iets "theoretischer" is, en minder betrekking heeft op sociaal gedrag (of misschien juist wel de spot drijft met overdreven sociaal gedrag).