Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de oorzaak van heimwee?

Is het spiritueel? Is het verstandelijk? Is het lichamelijk? Is het ons kompas? Is het onzekerheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Heimwee is de moeilijkst te begrijpen gebeurtenis wat een mens kan overkomen. Heimwee is het verlangen naar wat geweest is. Het verlangen naar herkenbare dingen. Herkenbare omstandigheden, situatie's, kleuren, mensen, rituelen, geuren. Verlangen kan zeker ook spiritueel zijn omdat het bewust en onbewust overal doorheen loopt. Een verlangen naar een gevoel van vroeger. Ik denk nog wel eens naar mijn kleuterschooltijd en direct is er weer dat gevoel dat er bij hoorde. Heimwee is er nooit naar slechte ervaringen, altijd naar goede en dat is dan direct weer de voeding voor de heimwee. Echte heimwee is als de roest in een oude auto, langzaam maar zeker vreet het zich een weg naar buiten, het is niet te stoppen. Er zijn geen pillen voor, want dan schuif je het alleen maar voor je uit. Terug gaan naar de oude situatie die de heimwee veroorzaakte is het enige wat overblijft om er af te komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Onzekerheid, of in ieder geval het verlangen naar de zekerheden van 'thuis'.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zekerheden die te maken hebben met je roots en met een omgeving waarin je je gelukkig voelt.
Ik had vroeger heimwee, maar dat is compleet anders nu. Doe niets liever dan lange reizen maken.

Daarom zou ik zeggen dat het misschien ook met je leeftijd te maken heeft. Zodra je wat zelfstandiger wordt, kun je dingen ook alleen doen, zonder je ouders in de buurt te moeten hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan ik kort in zijn.
Heimwee is de hang naar het bekende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overtuiging dat het toen en elders beter was dan nu en hier...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heimwee wordt niet gezien als een echte ziekte. Toch kun je er behoorlijk ziek van zijn. Als je heimwee hebt, kun je nauwelijks stoppen met aan thuis te denken. Je krijgt het idee dat het daar allemaal veel beter is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zwakte en onzelfstandigheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding