Is ijs een steensoort?

Tijdens een scheikunde les op de middelbare school werd dit mij door mijn docent verteld en uitgelegd. Onlangs (jaren later), besprak ik dit met iemand die dit ten stelligste ontkende. Nu twijfel ik toch..Iemand een helder antwoord en uitleg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hagelsteen?

Antwoorden (6)

Ijs is bevroren water, en is dus gemaakt van watermoleculen, niet van steenmoleculen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Steen_(materiaal)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Water#Water_in_de_chemie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steenmoleculen ?!?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk....denk je in eerste instantie aan mineralen of kristallen, ook silicium speelt een belangrijke rol in de mineralogie. Vele steen moleculen zijn opgebouwd uit onder andere silicium. Wetenschappers hebben geprobeerd de mineralen te groeperen en James Dwight Dana deed de eerste stap om de methode van de beschrijving vast te leggen. http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll055/aarde/mineral.htm Dit vond ik nog over een meteoriet. "Uit onderzoek blijkt dat de meteoriet 14.000 verschillende moleculaire verbindingen heeft. 70 ervan zijn aminozuren. Volgens de onderzoekers bevat de meteoriet nog enkele miljoenen andere chemicaliën. De technieken om de steen te analyseren zijn echter beperkt." http://www.scientias.nl/meteoriet-bevat-organische-moleculen/4497 Ik heb in ieder geval altijd geleerd dat praktisch alles uit moleculen is opgebouwd. Je vraagteken suggereert dat steenmoleculen niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar, maar ik dacht even dat je suggereerde dat er 1 molecuul is, waar alle stenen uit zijn opgebouwd. Een klein stukje terminologie, alles is uit moleculen/ionen en elementen (vergeef me als ik wat vergeet?) opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, dat onmogelijke gegeven zou ik nooit suggereren ;-)
Als je steen beschouwt als vaste stof die kan smelten en verdampen bij geschikte temperaturen dan heeft de docent volkomen gelijk gehad!

Steen is, scheikundig gezien, een vaste stof die bestaat uit één of meerdere scheikundige verbindingen.

Kwarts bijvoorbeeld is een verbinding van silicium en zuurstof: SiO2.

IJs is een verbinding van waterstof en zuurstof: H2O.

Dat smelt- en kookpunt bij SiO2 en H2O veel verschillen maakt voor het principe niets uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat een ja of een nee, kort gezegd?
Nee ijs behoort niet tot steenstoorten. Wel aardig om te weten is dat zout de enige steensoort is die je kunt eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout, een steensoort...leg eens uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie de links: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/archief/article/detail/1606990/2009/09/19/Zout.dhtml http://www.kijk.nl/artikel/zout/
Door een reactie word die toch vast dus de water zelf is niet vast dus nee geen steen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar denken ze in Siberië heel anders over.
Een interessante vraag!

Volgens wikipedia is dit steen:
" Steen is een harde stof met een minerale samenstelling "

De vraag is dus, is ijs een minerale samenstelling? Volgens wikipedia is dit een mineraal:

" Een mineraal is een stof die in homogene vaste vorm (in mineralogische terminologie: gedegen) in de vrije natuur voorkomt "

De vraag is nu komt het in een homogene vaste vorm in de vrije natuur voor.
IJs komt in de vrije natuur vorm en is volgens mij ook homogeen in de vaste vorm, mede vanwege de waterstofbruggen die gevormd worden.

(nou kon ik nergens vinden wat homogene vaste vorm precies inhoudt, maar ik ga er van uit dat de moleculen dan homogeen verdeeld worden. )

Dus ijs is een mineraal. Maar volgens de definitie van steen, moet het een minerale samenstelling zijn. Dit is niet zo, het is immers geen samenstelling!

Dus ijs is geen steen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik ben er achter wat word bedoeld met homogene vaste vorm, weer volgens wikipedia:
"Gedegen is een woord uit de mineralogie en de geologie dat wordt gebruikt voor metalen die in zuivere, metallische toestand in de aardkorst wordt aangetroffen. Het betreft dus geen chemische verbindingen, zoals bij ertsen meestal het geval is."
Aan deze eis, voldoet ijs ook niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag. Je zou ijs inderdaad een steensoort kunnen noemen. Ijs bestaat uit water, en bevat, net zoals steen, een hoeveelheid kalk. Hoeveel kalk moet een voorwerp bevatten om steen genoemd te kunnen worden? Dat staat nergens opgeschreven ;)
Zo zou je bijvoorbeeld ook je botten een steensoort kunnen noemen, want ze bevatten een hoeveelheid kalk.

Je zou je misschien afvragen, 'als ijs smelt, is het water, dus een vloeibare stof, dat is toch geen steen?'
Ook steen kan in vloeibare toestand voorkomen, denk maar aan lava.