Is het aannemelijk dat het IQ van de oude Grieken vergelijkbaar was met dat van de moderne mens?

Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat er tussen de bevolkingsgroepen van vandaag, flink wat variatie bestaat in het gemiddeld IQ van de volken. Als het IQ van de oude Grieken relatief hoog was, hoe zat het met het verstandelijk vermogen van de West-Europeanen in de vroege Middeleeuwen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Uit welke onderzoeken concludeer je dat er flinke variatie is tussen de verschillende bevolkingsgroepen?

Het meten van het IQ van mensen is geen eenvoudige opgave en op elke methode is wel kritiek te leveren. Het opleidingsniveau van mensen kan bijvoorbeeld een effect hebben op een IQ-test, terwijl dit weinig zegt over het werkelijke IQ.

Voor zover ik weet gaat de evolutie niet zo snel en hebben mensen in de laatste duizenden jaren in potentie dezelfde verstandelijke vermogens. Het zal dus meer een kwestie zijn van opleiding en omstandigheden zijn, die de intelligentie bepalen, dan genetische factoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is zeer aannemelijk, gaat u maar na wat zij allemaal hebben bedacht, wiskundige stellingen zoals die van Pythagoras en bouwwerken zoals het Parthenon. Deze werken zijn pas in de renaissance geevenaard door de moderne mens. Natuurlijk zullen niet alle Grieken zo slim zijn geweest, maar feit blijft dat filosofen zoals Socrates, Aristoteles en nog vele anderen indrukwekkende dingen hebben bedacht, zelfs onze medische wetenschap is gebaseerd op wat zij hebben bedacht.