Quantumfysica is een (relatief) recente tak van de natuurkunde die zich bezig houdt met heeeeele kleine deeltjes, zo ongeveer de bouwstenen van atomen zeg maar (wat we daarvoor als de allerkleinste deeltjes beschouwden).
Het leuke van quantumfysica is dat op dat niveau, op die schaal, de bekende natuurwetten eigenlijk niet gelden ; op zo kleine schaal volgt materie enenergie haar eigen 'wetten, en daar weten we nog maar heel weinig van, waardoor het een buitengewoon interessante zij het wat ingewikkelde wetenschap is. Quantumfysica is één van de nieuwere gebieden in de wetenschap die voor ons heel veel tot op heden of schijnbaar onverklaarbare zaken zou kunnen verklaren, en nieuwe deuren zou kunnen openen.

Dat is even heel kort op kleuterschoolniveau, dus ik zal er wel wat minnetjes voor krijgen, maar volledig zijn laat ik in dezen liever aan de echte betamensen over. Wat ik er van snap vind ik leuk en fascinerend, wat ik er niet aan snap fascineert me bijna nog meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Pas wel op met googelen : er zijn nogal wat takken van sport die het hele begrip quantumphysica beduidend minder wetenschappelijk benaderen. Maar op dit gebied is nog wel alles mogelijk , dus doe er mee wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwantummechanica is een natuurkundige theorie die het gedrag van materie en energie met interacties van kwanta op atomaire en subatomaire schaal beschrijft. De ontwikkeling ervan sinds het begin van de 20e eeuw kan beschouwd worden als de grootste revolutie in de natuurkunde sinds het ontstaan ervan in de 17e eeuw.

Hoe controversieel de theorie in het begin ook was, veel experimenten hebben inmiddels aangetoond dat de kwantummechanica de werkelijkheid zeer nauwkeurig beschrijft. De kwantummechanica is zo een van de succesvolste natuurkundige theorieën aller tijden geworden. Ze heeft dan ook veel toepassingen; de werking van veel technologieën berust op eigenschappen van de materie die niet op klassieke wijze te beschrijven zijn: de kernenergie, radioactiviteit, alle halfgeleidertechnologie en dus de transistor, de MRI-scan, supergeleiding en de laser. Voorts is geen enkele chemische reactie verklaarbaar zonder kwantummechanica.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is de kortste uitleg die ik vond :
De quantumfysica houdt zich bezig met de studie van de bouwstenen binnen in het atoom

interessante maar ingewikkelde stof.
Ik heb een aantal sites bekeken en gelezen en ik vond deze wel interessant:

http://www.leveningod.nl/quantumfysica.htm
http://spiriwiki.com/index.php?title=Quantumfysica
http://www.niburu.nl/index.php?articleID=14994

Toegevoegd na 2 minuten:
Tijdens het plaatsen van mijn antwoord zat ik ondertussen de linkjes nog wat door te lezen. Ondertussen zijn er al antwoorden geplaatst. Aan de antwoorden van mijn voorgangers heb je ook veel aan!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Quantumfysica is de natuurkunde van de quantums. Een quantum is een pakketje energie. Alles wat uit dat feit volgt, behoort tot de quantumfysica.

Wij denken, op ons groffe niveau, dat energie iets continu's is. Je kunt altijd de helft van de energie nemen. Of, in het geval van licht (ook een vorm van energie tenslotte): een lichtstraal is een continue stroom energie.

De quantumfysica leert ons dat dat niet zo is. Energie treedt op in "pakketjes". Ook die lichtstroom bestaat uit een heleboel pakketjes. Als je een lamp steeds zwakker draait, krijg je *niet* een steeds zwakker wordende lichtstraal, maar krijg je steeds minder lichtpakketjes per seconde.

Tegelijk is er wel sprake van een continu aanwezig elektromagnetisch veld, de lichtgolf.

Deze schijnbare tegenspraak is iets dat alleen in de quantumfysica voorkomt. Daardoor kunnen wij het ons niet voorstellen: aan de ene kant bestaat licht uit een stroom van deeltjes, aan de andere kant is het een continue golf die er altijd is. In onze wereld kan dat niet, het is het één OF het ander. In de quantumfysica is het het één EN het ander, tegelijk.

We kunnen het ons niet voorstellen, maar we kunnen het wel bewijzen. Dus hebben we het maar te accepteren. Kennelijk zijn er in het universum dingen die ons voorstellingsvermogen te boven gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Tegenstrijdig of niet, het werkt. Daar is deze computer mede het bewijs van. Ik moet dan ook altijd denken aan deze twee quotes wanneer dit onderwerp aangesneden wordt: "Now my own suspicion is that the Universe is not only queerer than we suppose, but queerer than we can suppose." van J.B.S. Haldane en "Not only do we not understand the universe, if someone explained it to us, we wouldn't know what he was talking about." van Isaac Asimov.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"There is a theory which states that if ever anyone discovers exactly what the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear and be replaced by something even more bizarre and inexplicable." "There is another theory which states that this has already happened." Douglas Adams
The Restaurant at the End of the Universe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had al zo'n vaag vermoeden dat ik die terug ging krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, eindelijk, energie. Gedachten zijn energie:-) Het universum is intelligent. Je hoeft niet te reageren hoor Rotaluclac.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, da's de vraag die ik al eerder poneerde: hoe kan het toch dat sommigen als door een elastiek steeds naar bepaalde aannames worden getrokken? Aannames zonder enig verband met wat-dan-ook, aannames zonder fundering - dus niet te onderscheiden van fantasie. Vanwaar dat elastiek?
Er zijn een hoop goede sites, die inzicht geven in de quantum fysica. Ik zal straaks mijn voorkeur site toevoegm die niets uitlegt, maar alleen het probleem duidelijk maakt. Kijk ze in deze volgorde de eerste link geeft een goed idee, waarom quantumtheorie is ontstaan, terwijl de tweede wat amerikaanser is.