Hoe komen wilde gisten in bier?

Ik doe onderzoek naar wilde gisten in bier.
Hiervoor wil ik graag weten waar ik monsters moet nemen in het brouwproces en waar de deze gisten in het bier kunnen komen.

Ik heb al een hoop op internet gevonden maar ik heb nog wat twijfels:
- ik weet inmiddels dat als de wort aan de buitenlucht komt hier een infectie plaats kan vinden. Als de wort daarna gekookt is, is deze dan weer 'wilde gist vrij'?
- waar is het nuttig om monsters te nemen? ook in gebotteld bier?

Alvast bedankt! andere tips en websites zijn natuurlijk ook welkom ;)

Toegevoegd na 9 uur:
Uiteraard bedoel ik ongewenste wilde gisten. het bier wat ik onderzoek is overigens bovengistend

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je zou monsters kunnen nemen in bier met gist in de fles, die dus heeft nagegist op fles.

Wilde gisten komen wel degelijk voor in ieder geval in alle bieren die gebrouwen zijn op basis van Lambic.
De wort wordt na het koken blootgesteld aan de lucht waardoor er wilde gisten in komen die nodig zijn om er bier van te maken.

Toegevoegd na 1 uur:
Aha, ongewenste (!) wilde gisten. Dat maakt nogal een verschil.
Monsters kun je overal nemen, als het maar na het koken is. Koken dood alle gisten. Filtreren haalt ze er praktisch allemaal uit. Volgens mij zou je ook in gefilterd bier (pils bijv.) in de fles nog iets van gist moeten kunnen aantonen. Ik weet alleen niet hoe je een beetje vlot het verschil tussen 'tamme' en wilde gisten kunt aantonen.