Ballon opblazen? door middel van water?

Stel ik heb een lange buis (lengte afhankelijk van de waterdruk die op de lucht in de buis drukt) die gevuld is met water. met daarboven weer lucht (laten we er even vanuit gaan dat de buis met water op de grond staat)

Zou het dan in dit geval zo kunnen zijn dat dmv het water de ballon gevuld kan worden met de lucht uit de buis en dat de luchtdruk in de ballon het water net buiten de ballon kan houden zodat je een opgeblazen ballon krijgt zonder water er in?? leek me wel een leuke vraag. volgens mij moet 't kunnen,

kijk toegevoegd plaatje voor duidelijkheid.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

Moet kunnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik dénk dat het mogelijk is als de druk gelijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In theorie zou dat werken, echter zodra je de constructie omdraait zul je ook water in de ballon krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de druk hoger is dan de druk op/van de ballon moet dit mogelijk zijn, denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als kind hebben we allemaal wel het pompverschijnsel meegemaakt bij het opblazen van een nieuwe ballon: de druk van
de longen die lucht in de ballon stuwen, haalt het soms niet van de weerstand van de ballon, waardoor deze terug
leegloopt in de mond.

Ditzelfde geld voor het water - wanneer het water niet genoeg gewicht heeft om voldoende druk uit te oefenen zal er niets gebeuren

hiernaast zit men nog met het probleem dat de buis in doorsnede niet te breed kan zijn, omdat het water anders ongelijk verdeeld valt door de druk en de ballon dan gewoon vol met water zit.

maar theoretisch gezien is het inderdaad een haalbare situatie!