Hoe kan een pasgevallen meteoriet extreem koud zijn?

Op onderstaande webpagina staat: "If you are lucky enough to find a meteorite just after impact, do not pick it up  --  parts of it are likely to be either very hot or very cold."

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap110123.html

Dat een meteoriet heel heet kan zijn, begrijp ik - maar hoe kan hij heel *koud* zijn?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien volgens het koelkastprincipe?

Het beste antwoord

Het antwoord luidt:

Objects from space that enter Earth's atmosphere are -- like space itself -- very cold and they remain so even as they blaze a hot-looking trail toward the ground. "The outer layers are warmed by atmospheric friction, and little bits flake away as they descend," explains Yeomans. This is called ablation and it's a wonderful way to remove heat. (Some commercial heat shields use ablation to keep spacecraft cool when they re- enter Earth's atmosphere.) "Rocky asteroids are poor conductors of heat," Yeomans continued. "Their central regions remain cool even as the hot outer layers are ablated away."

Dus, ze zijn dan zo koud van binnen, dat de kern koud blijft ondanks de gloeiend hete schil die er in stukjes afbreken tijdens de intrede in de dampkring. Dat zou dus 'ablatie' heten. Die techniek wordt dus ook gebruikt bij hitteschilden bij terugkerende ruimtevaartuigen.
escape
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Eigenlijk zo logisch dat ik het zelf had kunnen bedenken - maar ik was er niet opgekomen.

Andere antwoorden (3)

De meteoriet an sich, kan natuurlijk in ijs "verpakt' zijn geweest,daar onderweg door de wrijving in de dampkring is gesmolten, maar waardoor de kern nog steeds steenkoud is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voorwaarde om na impact nog koude stukjes uit de kern te vinden, is niet enkel de afmeting en een stevige samenstelling (http://www.meteorieten.info/), maar ook de relatieve snelheid en invalshoek. Een simulatie kan je hier doen: http://impact.ese.ic.ac.uk/ImpactEffects/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een meteoriet gaat zeer snel hij is dan al koud.
zo lijkt het omdat het zo snel gaat dat er vlammen zichtbaar kunt zien. als een meteoriet eenmaal in de damkring is is het al extreem koud. omdat de aarde koel is.