Hout, zolang je het goed gebruikt

Toegevoegd na 27 seconden:
[puntje vergeten achter de zin... sorry]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hout gebruiken = ontbossing
Hout kan dus opraken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet correct, hout is een niet eindigende hulpbron. Je kan altijd nieuwe bomen planten, maar je kan niet zomaar nieuwe aardolie maken, dat duurt miljoenen jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dát had de vraagsteller niet in zijn vraag staan. Maar natuurlijk kun je nieuwe bomen planten. En je kunt het ook niet doen. Zoals gebeurt met exclusieve houtsoorten zoals Europees fichten (bovenbladen gitaren) en ebben, die nagenoeg op zijn, finito. Ik was al bang dat het tot een discussie zou kunnen leiden.
Je kunt de vraag nl. ook interpreteren als: welke grondstof is onuitputtelijk, wat je ook doet.
Water zal nooit opraken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder grondstof worden materialen verstaan die in een proces gebruikt worden om iets te maken of te fabriceren. Natuurlijke grondstoffen zijn stoffen die in de natuur gevonden worden, zoals vruchtbare aarde, olie, mineralen, hout en andere gewassen. In productieprocessen kunnen ook niet-natuurlijke grondstoffen gebruikt worden: dit wordt ook wel een halffabrikaat genoemd.

De aanwezigheid van natuurlijke grondstoffen in een land is vaak bepalend voor de rijkdom, status in de wereldeconomie en politieke invloed. De OPEC landen zijn hier een voorbeeld van.

De laatste jaren blijkt dat grondstoffen steeds schaarser worden, bijvoorbeeld: aardolie, aardgas, steenkool, metaalerts enzovoort. Het is daarom van belang dat economieën zo min mogelijk afhankelijk zijn van eindige grondstoffen en zich meer richten op hernieuwbare grondstoffen. Zo zal hout, mits verstandig beheerd, niet opraken. Andere grondstoffen die niet snel zullen opraken zijn onder andere klei voor de productie van bakstenen en zand voor de productie van glas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle grondstoffen raken nooit op. We moeten het alleen niet harder weghalen dan het terug komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Waarom dan niet als het nooit op raakt ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan iemand hier nou een plus voor geven? Het is gewoon ronduit tegenstrijdig. Zeggen dat iets niet kan en daarna uitleggen hoe je voorkomt dat precies dat kan gebeuren waarvan je in eerste instantie beweert dat het helemaal niet kan. Een soort Paradox? Wat gebeurt dan als je het harder weg haalt dan het terugkomt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet een cirkel niet doorbreken dan is het geen cirkel meer hehe Je moet profiteren van een cirkel zonder het te doorbreken. Leef met de natuur ipv ertegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mrtomaat
nee, hij/zij bedoeld dat alle grondstoffen in een natuurlijk evenwicht verkeren, maar wij mensen, gebruiken meer grondstoffen dan dat de natuur vormt. Het duurt dus miljoenen jaren om aardolie te vormen, maar wij gebruiken het heel veel. Op die manier is het, als we zo doorgaan, binnen 150 jaar op.
Klei en zand zijn onuitputtelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zand is wel uitputtelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Darkice en waarom is zand uitputtelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woordje 'nagenoeg' ontbreekt, maar er is wel heel erg veel zand op aarde.
In principe zou alles op kunnen raken als je er maar te veel van gebruikt. Alleen zonne-energie zal er altijd genoeg zijn, want als er geen zonne-energie meer is zal er geen zon zijn en dat betekent dat er geen aarde zal zijn, dus tegen die tijd heb je geen zonne-energie meer nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Hoe kan je water te veel gebruiken zodat het op is ? En is zonne energie een grondstof?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water is al zwaar bevuilt. Als we nog verder het vervuilen word het schoonmaken ook steeds duurder en moeilijker. Je kan je grondstoffen ook vervuilen
In principe kunnen alle grondstoffen opraken afhankelijk van wat de toekomst ons brengt. Als we er van uit gaan dat de aarde en ons milieu zich min of meer blijven ontwikkelen zoals nu, dan is er geen grond om aan te nemen dat er een grondstof zal verdwijnen in de nabije toekomst, tenzij er machthebbers zijn die daar belang bij hebben...
Het eerstvolgende globale probleem zal niet het gemis aan fossiele brandstoffen of bouwstoffen of iets dergelijks zijn, maar het gebrek aan (vruchtbare) ruimte voor landbouw en veeteelt.
Overigens is er inmiddels een hele hoop materiaal vrijwel 100% recyclebaar dus deze grondstoffen zullen nooit opraken. Das ook mooi want het meeste van dit spul is nauwelijks biologisch afbreekbaar dus is het prettig als we t blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuurstof is er ook genoeg. Als we tenminste wat bomen laten staan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waterstof (92,7%) is de meest voorkomende element in het heelal.
Op aarde is dat zuurstof (49%)

Toegevoegd na 47 seconden:
(de is het)