Komt alle leven op aarde uit 1 bron voort: hebben planten en dieren dezelfde voorvader? En bestaan er wezens die tussen plant en dier in zitten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
erotisi
7 jaar geleden
koraal is een dier maar lijkt op een plant
Erna55
7 jaar geleden
Kijk hier eens. : http://www.schooltv.nl/video/het-klokhuis-planeet-aarde-ontstaan-van-leven/

Antwoorden (3)

De laatste tijd is er geroezemoes onder wetenschappers over het ontstaan van leven. Sommige wetenschappers denken dat het leven ontstaan is uit één bron, anderen denken dat er meer dan één primordiale levensvorm was. Al deze structuren zouden bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van leven. Het leven op aarde zou gestart zijn als een web, in plaats van alles een boom met één wortel.

Theobald analyseerde beide ideeën nauwkeurig. Uit zijn berekeningen blijkt dat de kans op de ontwikkeling van leven 102.860 keer groter is uit een enkele bron, dan uit meerdere bronnen. “Dit antwoord verrast ons niet, maar we zijn wel blij dat de eenheid van leven is geslaagd voor een formele test”, vertelt David Penny, onderzoeker bij het Allan Wilson Center.
fremar
7 jaar geleden
Mijn filosofiedocente beweert dat alles afstamt van 'het slijm.' Wat dit slijm verder precies is ging ze niet op in, maar zij zegt dat mensen helemaal niet van apen afstammen en dergelijke, dus dat we niet allemaal andere voorouders hebben, maar allemaal dezelfde. Het oerslijm, dus. Maar zoals het antwoord onder mij al zegt, hier wordt over gediscussieerd, het zijn geen feiten.

Toegevoegd na 35 seconden:
*antwoord boven mij, sorry
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
De vraag is niet wat het persoonlijke geloof van jouw filosofiedocente is, maar hoe het werkelijk zit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke, mee eens, dat is echter wel gebaseerd op onderzoeken. Verder is er geen duidelijk antwoord op de vraag.
Cryofiel
7 jaar geleden
Wij stammen niet af van de apen - althans, niet van de apen die nu leven. We stammen wel degelijk af van aap-achtigen. Van iets dat wij, als we het nu zouden zien rondlopen, 'aap' zouden noemen. Mensen en apen hebben dezelfde voorouder. Die voorouder is geen slijm.
Je stelt twee vragen;
1. Alles wijst er op, dat leven slechts één keer is ontstaan, en dat alle leven dus uit dezelfde bron komt. Voornaamste reden om dit te denken is dat een aantal basaal biochemische mechanismes (met name genetische code, en energiemetabolisme) universeel zijn.
2. Mbt 'wezens die tussen plant en dier inzitten'. Zowel planten als dieren zijn maar een kleine subgroep van alle levensvormen. De meeste levensvormen zijn geen plant of dier; Het woord 'tussen' heeft in deze context geen duidelijke betekenis.
tinus1969
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Zowel planten als dieren zijn maar een kleine subgroep van alle levensvormen. De meeste levensvormen zijn geen plant of dier; Het woord ‘tussen’ heeft in deze context geen duidelijke betekenis." Ja hoor.
"Bestaan er getallen tussen 1 en 10?"
Nou, er bestaan ook letters, dus het woord "tussen" heeft geen duidelijke betekenis.
tinus1969
7 jaar geleden
@VinsentViva; het woord 'tussen' heeft een betekenis als er, zoals in jouw voorbeeld, sprake is van een rij of reeks: 3 staat ergens tussen 1 en 5. Maar in het geval van planten en dieren is er geen duidelijke reeks of rij.