Niet, een vis schiet kuit (onbevruchte eitjes) het water in, die in het water bevrucht worden en daar rijpen en uitkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn ook levendbarende vissen. Zoals karperachtigen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Karperachtigen zijn niet eierlevendbarend. Een aantal families binnen de TANDkarperachtigen wel.
Alleen levendbarende vissen kunnen zwanger worden, die zwangerschap duurt zo'n 4 weken, de jongen zijn dan direct zelfstandig.

Toegevoegd na 4 minuten:
De guppy, Zwaardrager, black Molly en de Platy zijn levendbarende vissen.Bij de vrouwtjes heeft dit ook tot interessante ontwikkelingen geleid. Waar het vrouwtje in principe alleen een soort broedmachine kan zijn waar de eieren worden bewaard tot zij uitkomen, kan het ook zijn dat het vrouwtje de jongen extra voeding toedient tijdens de zwangerschap. Bij veel goodeïden en ook bij sommige soorten van poeciliïden (o.a. Heterandia formosa, verschillende Poeciliopsis soorten, Poecilia picta en Poecilia branneri) ontwikkelt zich een soort van placenta en navelstreng aan de jongen, iets waar tegenwoordig veel onderzoek naar geschiedt. Het kan iets leren over de manier waarop ook wij, als zoogdieren, zijn ontstaan! Maar onze visjes zijn zelfs een stapje verder gegaan. Waar wij mensen zwanger zijn van een enkel jong, of van enkele foetussen tegelijk, kunnen visjes als Heterandria formosa zwanger zijn van jongen van verschillende leeftijden. Deze foetussen zijn het resultaat van super-foetatie! Wanneer het vrouwtje een jong meedraagt, wordt er gewoon nog een eitje bevrucht en is het vrouwtje nogmaals zwanger... terwijl zij dus al zwanger was. Dat kan meerdere malen voorkomen, zodat ook de geboorten over enkele dagen uitgespreid kunnen worden. Een vreemde bedoening, maar reuze interessant.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel haaien zijn ook eierlevendbarend. Bij de witte haai is de "draagtijd" zo'n 11 maanden ...