Wat zijn de verschillen of overeenkomsten tussen de ogen van een inktvis en een mens?

Het oog van een mens en dat van een inktvis lijken heel erg op elkaar, zie bijgaande afbeeldingen. Een octopus kan hier ook bijzonder goed mee zien. Is de ontwikkeling van het ook dan hetzelfde tussen de weekdieren en de gewervelden?

Toegevoegd na 17 minuten:
(typfoutje, ik bedoel natuurlijk "oog" i.p.v. ook in de laatste zin.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
10.5K

Het beste antwoord

Bij de mens kijken de lichtgevoelige cellen in de retina de verkeerde kant op. Ze kijken in de richting van de achterkant van het oog. Als gevolg van deze omkering moet het licht door de zenuwcellen heen die de lichtgevoelige cellen met de oogzenuw verbinden. Hierdoor gaat licht verloren en wordt ook de scherpte enigzins aangetast. Een tweede gevolg hiervan is dat de oogzenuw door de retina heen moet om de informatie naar de hersenen te sturen. Deze plek is de zogenaamde blinde vlek. Hierdoor is er een gebied in het gezichtsveld waar we blind zijn.

De inktvis heeft een oog dat erg veel op het onze lijkt, maar hier zit de retina niet omgeklapt.

Een ander verschil is:
Ons oog is gevormd als een uitgroeisel van de hersens, terwijl dat van een octopus gevormd is als een uitstulping van de huid, de ectoderm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi Ruth, bedankt voor je antwoord. De blinde vlek is inderdaad een groot verschil (in de tekening te zien bij oogzenuw) +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman gaat meer in op de evolutie achter het oog en geeft ook een goede aanzet, maar de vraag ging over de verschillen. De belangrijkste zijn dus de omgekeerde retina (mens) en de blinde vlek als gevolg. Wat ik nog mis is dat inktvissen scherp zien door de lens van voor naar achter te bewegen (net als in een fotocamera) en de mens de lens platter en boller maakt.

Andere antwoorden (1)

De vraag ligt voor de hand, want ze lijken sterk op elkaar, die ogen. Daarbij komt het verrassende feit dat de inktvis er waarschijnlijk nog net zo uitziet als 95 miljoen jaar geleden.
Nog verrassender is, dat Darwinisten zeker menen te weten dat de ontwikkeling geheel gescheiden van elkaar is ontstaan.
De inktvis heeft dan ook uitstekende ogen (nee niet uit-stekend) en ziet ook kleuren, net zoals de mens.
Het oog van de inktvis heeft zich echter wel anders geëvolueerd in opbouw.
In eerste instantie lijkt het 'ontwerp' zelfs beter. Want op het netvlies zitten de staafjes en de kegels aan de voorzijde, en de bloedtoevoer komt van de achterkant. Dat is toch veel logischer? Bij nadere beschouwing blijkt de bouw van het mensenoog toch beter geregeld, want daar komt de bloedtoevoer van twee zijden, het geen toch tot beter zicht leidt. Het toont in elk geval aan, dat de evolutie op twee totaal verschillende wegen tot een soortgelijk 'ontwerp' komt. Het is dus het meest logische ontwerp, in grote lijnen.
Bovenstaande tekst is vertaald en samengevat van de onderstaande twee bronnen:
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Antwoordman, Wat is (bloedtoevoer daargelaten) dan wél een voordeel dat de staafjes en kegeltjes aan de voorkant liggen (lichtkant) en de zenuwen aan de andere kant (bovenste tekening rechts)? Bij de mens is dat namelijk precies andersom. Daarnaast is er overigens nog een verschil waardoor ons oog beter kan scherp stellen.