Wie weet er een experiment om te doen bij een natuurkunde PO, dat te maken heeft met fietsen

Denk aan krachten, wrijving, luchtwrijving. Tijdens het fietsen. We moetn iets kunnen opmeten, het moet in de praktijk simpel zijn em kunnen met simpele materialen. (en/of fiets natuurlijk)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Remproef, verband tussen snelheid en remafstand kan je meten en dan in een grafiek weergeven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja goeie heb ik ook eens gedaan. Verschillende soortrn wegdek kun je ook gebruiken
Het warm worden van de fietspomp bij het oppompen van de banden. Je kunt temperatuur en druk meten als je een beetje een moderne fietspomp gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Miss het gyroscopisch effect, dat is waarom de fieys niet omvalt bij snelheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al jaren geleden is duidelijk geworden dat het gyroscopisch effect NIET het effect is dat zorgt dat de fiets niet omvalt. Ik heb gekeken, en ja het staat nog steeds op wikipedia en op vele, vele andere plekken maar het is niet het geval. Zie bijvoorbeeld:
http://www2.eng.cam.ac.uk/~hemh/gyrobike.htm en http://www.scienceagogo.com/news/20110314213534data_trunc_sys.shtml
De verhouding in omwentelingen van het wiel over een bepaalde afstand, tussen een fiets met 26" en een met 28" wielen. Of is dat meer wiskunde? Nou, pak je die meteen mee (wel even in je hypothese voorspellen wat het gaat worden! 2πr...)