Nee, dat is niet mogelijk. Er is op geen enkele manier te achterhalen hoe oud een organisme precies is. En hoe langer iemand leeft, hoe moeilijker dat in te schatten wordt.

We kunnen wel vaak zien hoe oud iemand ongeveer is, maar een precieze maatstaf is dat niet. Zo kun je wel zien of een kind tussen de 6 en de 8 is, maar of dat 6,7, og 8 is, weet je niet. Bij dertigers wordt het al lastiger ; tussen de 25 en de 35 is vaak het beste wat je kunt halen. Rond de 65 zit je er al snel tien jaar naast, en boven de 85 kom je nauwelijks verder dan 'heel oud'. En dat is met het blote oog ; met onderzoeken van bijvoorbeeld bloed, botten, gebit en dergelijke, kom je nauwelijks verder ; de omstandigheden waarin iemand geleefd heeft, zijn dieet en gezondheid en het klimaat spreken een stevig woordje mee. Het is beduidend makkelijker aan te tonen hoe lang iemand al DOOD is, dan hoe lang hij heeft geleefd.

Claims hoe oud iemand precies is, zijn dan ook niet altijd even nauwkeurig. In sommige landen tellen of rekenen ze anders, registreren ze geboortes niet altijd even goed, en heb je soms weinig meer dan het geheugen van de persoon in kwestie om op af te gaan. En dan zijn er ook nog landen waar bijvoorbeeld als een kind gestorven is, het nieuwe kind 'door' moet gaan waar het oude was gebleven, en dezelfde naam en geboortedatum krijgt. Zo zijn mensen soms wel tien jaar of meer jonger dan ze beweren te zijn. Alleen wanneer er hele goede administratieve gegevens zijn, is er kans aan te nemen dat iemand echt zo oud is als beweerd. Van de enkele jaren geleden verleden Jeanne Calment weten we vrij zeker dat ze inderdaad 122 was. Maar met deze vrouw is dat maar gissen ; er ontbreken simpelweg teveel betrouwbare gegevens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan zijn er ook nog landen waar bijvoorbeeld als een kind gestorven is, het nieuwe kind ‘door’ moet gaan waar het oude was gebleven, en dezelfde naam en geboortedatum krijgt En ik vond dit al een bizar idee: http://www.youtube.com/watch?v=KlAUXmWioB0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:lol: Dat idee ja. Die hond miet inmiddels over de veertig zijn ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik wél lollig vind is dat ze op de radio meldden dat het de oudste mens ooit was. Hoe weten ze dat? Hebben ze even teruggegoogled tot het begin van de mensheid ofzo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JanLast, ze zeggen op de radio wel meer ;) dat is nieuws, dat willen mensen horen.