Welke dieren zijn er aan het uitsterven?

Welke dieren, die er nu nog wel zijn, zien we over pakweg 10 jaar niet meer terug?

Toegevoegd na 2 uur:
ik bedoel natuurlijk diersoorten :-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je het over dieren, of over diersoorten? Daar zit nogal verschil in, want ik neem aan dat het gros van de dieren dat nu op aarde rondloopt we over tien jaar niet meer terug zien. In tegenstelling tot hun nakomelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slim opgemerkt :-) zie toevoeging
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)

Het beste antwoord

Volgens verschillende instanties zijn er meer dan 17000 diersoorten die met uitsterven worden bedreigt.
Deze worden door verschillende instanties in kaart gebracht op zogenaamde "rode lijsten"
Op deze lijsten worden dieren ingedeeld naar mate de bedreiging van haast niet bedreigd, tot kritiek en uitgestorven in het wild.

Toegevoegd na 5 minuten:
Op Wikipedia kan je deze lijsten ook vinden, bijvoorbeeld van de "critically endangered species" (zie bron)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er sterven dagelijks 1000 soorten uit en er komen er dagelijks 500 nieuwe soorten bij. Varierend van groot tot en met 'met het blote oog niet zihtbaar'...

Maar de Olifant, Witte- tijger, de Pandabeer, de IJsbeer etc. zijn hard op weg om uit te sterven...

Maar dit geld ook voor ondermeer de Haring, de Paling en de Garnalen...

En onze 'Hollandse Nieuwe' word al jaren in Denemarken gevangen. Om de heel simpele reden dat ze in de Noord-Zee al te weinig voorkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn natuurlijk veel soorten die waarschijnlijk binnenkort uitsterven, maar het is niet altijd met zekerheid te voorspellen. Sommige soorten passen zich aan aan de veranderende omstandigheden. Waar de steenmarter 30 jaar geleden in Nederland zo goed als uitgestorven leek heeft hij een nieuwe biotoop ontdekt: de stad. Nu scharrelt hij levensluchtig rond patatkramen en vreet soms aan de bougiekabels van onze auto's. Hetzelfde hebben we gezien met vogels als reigers.
Het ziet er voor veel dieren slecht uit, maar niets is zeker.