Wat is het verschil tussen bijenallergie en wespenallergie?

Wat zijn de verschillen in de reactie, wat gebeurt er bij de een in het lichaam en wat bij de ander. wat zijn de manieren om het te behandelen en wat zijn de verschillen in symptonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (2)

Er zijn geen grote verschillen tussen bijen en wespen, maar de reactie verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen reageren er heviger op dan anderen.

Er is wel een verschil in de manier waarop bijen en wespen steken. Een bij verliest bij het steken zijn angel. Die blijft in je huid gif lozen. Een bij kan dus maar één keer steken. Een wesp verliest geen angel en kan dus blijven steken, waarbij ze telkens opnieuw een beetje gif loslaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer info over behandeling hier:
http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/bijenwespen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weinig.
Er schijnen behoorlijke verschillen te zitten tussen wespen en bijen gif maar de allergische reactie is vrijwel identiek. Bij een allergische reactie is het belangrijk zo snel mogelijk een arts erbij te halen. Mensen die allergisch zijn krijgen vaak van hun arts een noodset mee met oa een automatische spuit (het soort dat je alleen hoeft uit te pakken en direct in het dijbeen kan planten) voor de eerste behandeling. Wie de eerste keer een allergische reactie krijgt heeft dit niet bij zich. Een snelle reactie kan dan bij ernstige allergische reacties van levensbelang zijn.
Bij een milde reactie hoef je weinig te merken. Een wat drukkend gevoel, verhoogde bloeddruk kan gemakkelijk alles zijn. Niet goed en een reden om met de huisarts te gaan praten maar verder vrij ongevaarlijk. In ernstige gevallen kunnen hartritmestoornissen en bewusteloosheid optreden (soms zelfs dodelijk).

De meeste mensen die allergische reacties krijgen merken daar weinig van. Een normale reactie op een steek is een vervelende (pijnlijke) bult. Wanneer je meer merkt, je niet lekker voelt, _kan_ dat duiden op overgevoeligheid.

Op de lange termijn zijn er behandelmethoden die de allergie geheel kunnen genezen (hyposensibilisatiekuur). Dit is wel een heel langdurig traject. Deze behandeling wordt naar mijn weten alleen voorgeschreven bij mensen die zeer zware tot dodelijke allergische reacties krijgen. Het is een behoorlijk duur grapje en geen pretje om te moeten ondergaan en niet alle artsen zijn even enthousiast om de behandeling uit te voeren (iemand die allergisch is bewust met bijen of wespen gif injecteren en de reactie afwachten is niet iets waar veel artsen blij mee zijn om te moeten doen) wat bv vakanties moeilijker maakt om te plannen.