Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het?

Dit soort nest heb ik in Frankrijk gezien, de bewoners waarschuwen voor ernstige allergische jeukreactie als je er met je handen aan komt. Het zou van een insect zijn. Een Franse automobilist stopte ervoor om te waarschuwen.
Plaats, Die in de Drôme.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
448

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bijna zeker is het een nest van rupsen, sommige soorten zijn erg harig en juist die haren kunnen een heftige allergische reactie veroorzaken.
In ons land is dat de processierups die vooral in eiken zit.
Zo zie je maar hoe mooi ook de vlinders zijn hoe vervelend sommige rupsen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik krijg al jeuk als ik er naar kijk!

Andere antwoorden (2)

Het zijn processierupsen, maar een soort die niet op eiken zitten maar op naalsbomen. Als je de boom of tak beweegt, dat sproeit zo'n nest stoffen de lucht in. Het nest zit vol rupsen, daty op een gegeven moment naar beneden valt. Als je 'getroffen' wordt door die stoffen, dan krijg je een huidaandoening als wanner je een berenklauw omzaagt. Verschrikkelijk tot levensbedreigend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de bovenste foto is het nest gevallen. Er is weinig tegen te doen. Kijk maar op Wiki bij de eikenprocessierups, is n.l familie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide antwoorden hierboven zijn correct. Het zijn naaldboom processierupsen. De ernstige allergische jeukreactie komt door de beharing van de rups. Deze minuscule haartjes dringen de huid binnen en veroorzaken de reactie. Daarom ver uit de buurt blijven als je gevoelig bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding