Hoe leggen vrouwtjes muggen hun eieren in/op het water?

Zweven ze boven het water en pakken ze al zwevend een net gelegd eitje met hun pootjes vast en 'leggen' ze die dan voorzichtig op het water of komen ze aanscheren, zoals een bommenwerper, en laten zo hun ei(tjes) op het water vallen? Zoeken ze een drijvend blaadje o.i.d. op en leggen ze hun eitjes daar vanaf op het water?
Ik neem niet aan dat muggen op het water kunnen lopen en zo hun eieren in/op het water leggen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
6.3K

Het beste antwoord

de mug drijf in principe op het water
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel erg mooi om te zien. Een vrouwtjes mug drijft dus gewoon. Dat was in principe mijn vraag. Want 'iets leggen' is in dit geval wel wat ruim, als je niet weet dat ze drijven.
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
okay okay, het zijn dieren waar ik niet bijzonder veel sympathie voor kan opbrengen, maar moet nageven dat dit bijzonder kunstig is!! wat een fijne motoriek in dat achterlijf, en de pootjes die het model van het legsel 'afmeten' en netjes bij elkaar houden. en dan de snelheid waarmee het gaat ('helaas'?) vind het net als toweet écht mooi om te zien. dikke +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk, muggen drijven en kunnen dus zo hun eitjes echt 'leggen'. Leuk ook dat duidelijke filmpje.
Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Een vrouwtjesmug legt om de paar dagen ongeveer 100 eieren. De muggen paren in de lucht, waarna het vrouwtje de eieren legt aan het wateroppervlak van stilstaand water, een vijver of een ander plekje waar wat water op is blijven staan. De eieren komen na twee dagen uit, en de larven zwemmen een dag of 8 rond voordat ze veranderen in een pop. De poppen hangen aan het wateroppervlak en komen na een dag uit.

De eitjes worden dus aan de rand van water gelegd, opdat de jonkies in het water op kunnen groeien.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Amadea, bedankt voor het geven van een reactie. Wat ik echt specifiek wilde weten hoe dat 'leggen' dus in z'n werk ging, niet wetende dat muggen gewoon drijven.
Inmiddels dus duidelijk.