Plantkundig gezien zijn noten het zaad van een boom. Noten worden ook wel enkelvoudige dopvruchten genoemd. Dopvruchten behoren tot de droge vruchten en hebben bijna altijd één zaad, met een hout- of steenachtig omhulsel. Vruchten die aan deze omschrijving voldoen worden ook wel ‘echte noten' genoemd. Voorbeelden hiervan zijn: beukennootjes, eikels, hazelnoten en tamme kastanjes.
Amadea
11 jaar geleden
De échte noten zijn in de plantenkunde altijd afkomstig van een boom. Het is in feite het zaad hiervan.

Dit zijn; beukennootjes, kastanjes, eikeltjes en hazelnoten.

De meer culinaire 'noten' die wij ook kennen en zo noemen
zijn veelal de vruchten of zaden van heester, planten enz.

Voorbeelden;
Cashewnoot (vrucht)
Pinda (vrucht)
Pistache (zaad)
Walnoot (steenvrucht)
Amandel (steenvrucht)
amc