De processen van assimilatie en dissimilatie komen ook in cellen van organismen.
Assimilatie is bij planten bijvoorbeeld het onder invloed van licht omzetten van CO2 en H2O naar suikers en zuurstof. Dissimilatie is het verbruik van energie om als plant te blijven leven en groeien door deze processen uit te voeren en de suikers om te zetten in plantmateriaal.

Bruto assimilatie is alle gevormde suikers door de genoemde omzetting. Netto assimilatie is de daadwerkelijke droge-stoftoename van de plant, na omzetting en verbruik van een deel van de suikers. Als de bruto assimilatie bijvoorbeeld 10g suikers heeft opgeleverd kan, na alle processen in de plant, de plant uiteindelijk maar 6g zwaarder zijn geworden. Dan is er 4g verbruikt aan energie voor levensonderhoud.