Vaak als je in de auto zit en je doet je raam open, dan gaat het klapperen. Hoe gebeurt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (2)

Tijdens het rijden bedoel je hopelijk. Het open raam trekt wervelingen in de lucht langs de auto, die weer voor krachten op het raam zelf zorgen. Deze kracht samen met de slappe ophanging van het raam (bv door oudere rubbers) en het gewicht van het raam zorgt voor de eigentrilling van het raam (het klapperen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je raam open staat in een rijdende auto ontstaat er vlak achter het begin van de opening een venturiwerking die voor een onderdruk zorgt. Door deze onderdruk wordt er lucht naar binnengezogen. Daardoor loopt de druk van de lucht in de auto op en deze hogere druk wil zich weer egaliseren met de druk buiten de auto. Deze lucht verlaat de auto in het achterste gedeelte van het open raam. Dit proces herhaalt zich continu en verzorgt dus het klapperend geluid. Je voelt de drukwisselingen ook heel duidelijk in je oren.
Je kunt dit fenomeen goed waarnemen als je een sigaret rookt in de auto. De rook die je uit het geopende raam uit wil blazen, vliegt meteen de auto weer in. Zit je achter in de auto en blaas je de rook naar het achterste gedeelte van het geopende raam, dan zie je dat de rook naar buiten wordt meegenomen.