Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar moeten de IJslanders naar toe met al die as?

Op het journaal zag ik gisteren dat grote delen van IJsland bedekt zijn met aslagen van wel 10 centimeter dik. Een aantal man was al druk bezig met het schoonmaken van woningen, de grond zal echter ook wel wat schoongemaakt moeten worden, anders kan er nog geen gras groeien voor hun vee.
Waar moeten ze al die as laten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
691
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie Vraag! +1

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een makkelijke oplossing zal er niet zijn denk ik. Wat enkele mogelijkheden zijn is om het te dumpen in zee, of om het te 'begraven' onder de oorspronkelijke aardlaag. Het nadeel van de as is alleen dat de grond(of de zeebodem) de mineralen en vrije radialen opneemt. Dit zorgt voor een zeer vruchtbare bodem, maar het duurt vaak jaren voordat er echt weer op verbouwd kan worden.

Als je kijkt wat er gebeurd is met allerlei andere vulkaanuitbarsingen zul je zien dat het of blijft liggen waar het gevallen is, of het wordt verzameld en daarna gebruikt als grondstof voor vanalles en nog wat.

Voorlopig zijn ze dus nog niet van de as af!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien kunnen ze er het gat in de begroting mee vullen.

In de link kan je lezen hoe het in de VS is gegaan na Mt. St. Helens. Daar hebben ze bijvoorbeeld de as in verlaten mijnen gedumpt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt me niet moeilijk om het kwijt te raken gewoon dumpen aan de kust leker zandstrandje van maken palmboompje hier en daar :)
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Ze wachten op heel veel regen. Overigens zijn grote concentraties vulkaanas ook nog giftig. Eerst de banken en nu deze natuurramp. Misschien moeten we deze buren hulp gaan bieden, of moet je daarvoor buiten EU wonen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een meer dumpen. En zeggen dat het goed voor de huid is. De mensen betalen er veel geld voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, gewoon lekker daar blijven ze zijn het er wel gewend.
Ik weet nu ook hoe die as heet; Bankroet ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mooie zakjes stoppen,leuke tekst er op en dan verkopen als souvenir!
Opbrengst naar Icesave(hierna te noemen Asba(n)k)!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze is heel goed geschikt als bodem bemesting.
Maar wel in beperkte mate.
De as zit vol met mineralen en spoorelementen waar sommige bodems gebrek aan hebben.
Het zou verkocht kunnen worden,en een vervanger voor kunstmest kunnen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding