Heette Suriname al zo voordat de Nederlanders er kwamen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is deze vraag al eerder gesteld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/betekend-suriname.212801

Het beste antwoord

Er zijn twee theorieën, de naam zou afkomstig zijn van de rivier Suriname, in de oudste bron genaamd Shurinama of van een primitief volk de Surinen die in het gebied leefden rond 500 v Chr.

Rond 500 na Christus trokken afstammelingen van Arowakken, van de Mabaruma-cultuurfase, vanuit het Westen het laagland van de Guyana's binnen en verdreven waarschijnlijk de surinne, een primitief volk dat leefde van visvangst en schelpdieren. Van deze Surinen is waarschijnlijk de naam Suriname afkomstig.

Als Suriname inderdaad vernoemd is naar de rivier moet ook die rivier eens een naam hebben gekregen, misschien is die vernoemd naar die stam of vice versa.
Dat is een beetje een kip of het ei vraag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie ook: http://www.javanenvansuriname.info/SURINAME_00_hoofdpagina_suriname.html

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik heb nog even verder gezocht en vond nog het volgende. Het waren ten tijde van de ontdekkingen van dit nieuwe land vooral de zeevaarders die de namen aan nieuwe plaatsen gaven. Deze zeevaarders waren uiteraard georiënteerd op water. Zij bevoeren de wateren en rivieren en tekenden die op in hun kaarten. Voor het benamen van een rivier vroegen zij de bewoners van het gebied naar de naam van de rivier en die naam schreven ze, fonetisch, op in hun aantekeningen. Ze noemden vervolgens het gebied naar die rivier. Omdat de naam werd opgeschreven zoals westerlingen hem hoorden waren er veel verschillende spellingsvarianten.
Ik vermoed dat de primitieve stam die hier leefde voor het gemak maar dezelfde naam meekreeg en dat diezelfde stam ooit die naam aan de rivier gegeven heeft.
http://www.javanenindiaspora.net/BanyuMili/Suriname_Paramaribo.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De eerste kolonisten, Engelsen, noemden het gebied 'Surinam', waarschijnlijk afgeleid van een volk dat er leefde: de Surinen.
Maar het behoorde toen al wel tot Dutch Guiana.

Het land Suriname had voor de tijd van de kolonisten niet echt een naam, omdat het bewoond werd door verschillende volken, die elk hun eigen namen gaven aan gebieden, rivieren enz.