Hoe hoog zijn de schepen die over het IJ varen?

Amsterdam denkt na over oeververbindingen tussen centrum en Noord. Dan denk je snal aan een soort brug. Nou varen daar echter van die enorme cruise-schepen. Dus als er een vaste brug mocht komen dan zou die aardig hoog moeten zijn. Ik vroeg me af hoe hoog.

http://www.amsterdam.nl/gemeente/volg-beleid/sprong-over-het-ij/

9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat het een brug wordt die open kan... Bruggen waar cruiseschepen onderdoor kunnen komen boven het centraal station uit... ik denk niet dat dat de bedoeling is....
Poet
9 jaar geleden
Door die cruise-schepen kon ik het oudejaarsvuurwerk niet goed zien vanaf de Goudfazant. Als ik ze zo inschat moet het zeker 40m hoog zijn. Maar je vergist je snel in die grote maten.
ronron1212
9 jaar geleden
Komt ook geen brug eerder een nieuwe tunnel dan.
Poet
9 jaar geleden
Er is net een tunnel af: die van de Noord-Zuidlijn. Hadden ze daarin geen voetpad kunnen opnemen denk je dan

Het beste antwoord

Ik gok dat het type cruiseschepen dat Amsterdam aandoet zeker 30 meter hoog is. Dan heb je een brug nodig van het type Golden Gate Bridge. Omdat dat over het IJ niet gaat passen denk ik dat een te openen brug misschien een beter idee is. Of een brug aan de andere kant, ter hoogte van de IJtunnel. Daar komen deze schepen niet.