Heeft iedereen dat? Bang zijn voor iets waar je niet bang voor zou hoeven zijn. Of bang zijn voor iets waar anderen niet bang voor zijn?

Ik heb zelf wel eens een fobie gehad en mijn stoere kerel is erg bang voor de tandarts. Als je aan mensen vraagt kom je meestal wel iets tegen waar ze een beetje of heel erg bang voor zijn. Of zijn er ook mensen die dit helemaal niet hebben? Of liegen die gewoon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ja, mensen die zeggen nergens bang voor te zijn, die liegen vrijwel altijd. Iedereen is wel ergens bang voor. En maar goed ook, je zou niet lang leven, als je nergens bang voor zou zijn. Angst voor de dood is wel de meest bekende, maar er zijn diverse angsten van allerlei gradaties.

Angst voor de tandarts (welke je noemt) is een heel bekende en heeft er met name mee te maken dat je alles uit handen moet geven. Je moet je overgeven aan een situatie waar je niet makkelijk uit komt. Dan komen de bekende stress reacties in de mens naar boven (vechten of vluchten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 duidelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nergens bang voor, maar ik ben wel bang dat je gelijk hebt... LOL... +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er ook bang voor.

Andere antwoorden (14)

Je hebt nooit een geldige reden om waar dan ook bang voor te zijn, NOOIT...
Maar iedereen heeft zijn favoriete angsten... De een dit en de andere dat... En het is een overblijfsel van je jeugd... Mijn moeder leerde me om bang te zijn in een kleine ruimte en ik zeg je dat het echt jaren geduurd heeft om dat te overwinnen...
Dus het is aangeleerd en dat leer je zomaar niet af...

En dat is het bewijs, voor dat er niet één echte angst bestaat, want er niets waarvoor IEDEREEN bang is... Dus alles is arbitrair qua angst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooi antwoord
Ja hoor, psychotherapeuten verdienen er goud geld aan!!! De ene angst is echter erger ddan de andere omdat het sociaal belemmerend is. Ik weet uit navraag en ervaring dat zelfs de stoerste kerel/meid een bepaalde angst heeft waar anderen om zouden lachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker weten, ik had vroeger angst voor zwarte piet en scheet in mijn broek +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik ben een lieve piet maar ook een ondeugende dus berg je maar....
Iedereen is wel ergens bang voor, spinnen, muizen, slangen, dokter, tandarts, ziekenhuis, injectie, praten tijdens een grote groep mensen, straatvrees en zo zijn er heel veel dingen op te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
krek antwoord...antwoordman..+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en zo komt ie aan z'n medailles....+1
Ergens bang voor zijn heeft iedereen weleens.Waar jij bang voor bent,moet een anders misschien om lachen.Ik zelf zo nooit en te nimmer een kikker pakken,ik gruwel van die beesten.Zo kan ik niet begrijpen dat er mensen zijn die met een programma meedoen en dan geld verdienen om koeienogen te eten of andere onderdelen van een dier ,waar je normaal gesproken van huivert.Al geven ze mij bijvoorbeeld 5000 euro pak ik nog geen kikker op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 hahaha kwaak......ze zijn ook slijmerig en glibberig.
Angst hoort bij het leven, ik vind het zelf erg vervelend om in het openbaar te spreken en een ander weer om in een dakgoot te staan.
Soms is angst zelfs genetisch bepaald:
roodharigen hebben gemiddeld meer angst voor de tandarts.
Het is moeilijk te zeggen of mensen helemaal geen angst hebben, je zou ze heel 'close' moeten volgen om te zien of ze bepaalde dingen vermijden.

Toegevoegd na 16 minuten:
Zaterdag 17-10-2009 | Sectie: Wetenschap | Pagina: W04 | M.A.J. Eijkman
Roodharige mensen zijn banger voor de tandarts en vermijden meer tandheelkundige hulp dan anderen met donker haar. Genetische variaties spelen hierbij een rol ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 wist ik niet dat het genetisch bepaald kan zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie toevoeging, bron: nrc/handelsblad
Ik sta ook niet van plezier te springen als ik naar de tandarts moet,maar ik ben als kind ooit een keer bang gemaakt met een dode kip,en dat gaat er nooit meer uit,ik heb bij vrienden heel veel geholpen met kippen en hanen vangen,maar iedere keer als ik weer een dode kip zie schrik ik toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen is wel ergens bang voor.
En meestal dingen waar je idd geeneens echt bang voor hoeft te zijn. Zoals spinnen.
Maar iedereen heeft wel een angst en wanneer ze zeggen dat ze dit niet te hebben is hun grootste angst dat mensen hun een angstvogel gaan vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bang dat mijn kinderen of partner iets ergs overkomt.
Bang voor oorlogen.
Bang voor agressieve mensen.
Bang dat ik met een volle winkelwagen voor de kassa niet betalen kan.
Bang dat ik 's avonds laat met pech lang de weg kom te staan.
Bang dat een dierbare een ongeneeselijke ziekte krijgt.
Bang voor verdrinken of verbranden.
Bang dat ik met de kerst in de nachtdienst zit.

(En ik ben eigenlijk een heel positief denkend mens ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"(En ik ben eigenlijk een heel positief denkend mens ;-))" Daar was ik al bang voor ja. :-P +1
Ik ben alleen bang voor GOD..!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang voor de dingen die kunnen gebeuren waar ik geen invloed op heb, of waar ik niet voldoende invloed op heb.

Dus: mijn puber-kinderen die misschien onveilige sex zullen hebben (ook al is dat niet hun karakter en ook al zijn ze nog zo goed voorbereid, het zijn pubers die onberekenbaar kunnen en zullen zijn op bepaalde momenten).
Dus: massa hysterie die zich in politiek opzicht manifesteert tijdens economisch slechte tijden waardoor populisten of foute ideeen de enige issues zijn waarop beleid gebaseerd gaat worden.
Dus: alcoholgebruik (misbruik?) met als gevolg zinloos geweld en onacceptabel gedrag in het verkeer.

Daar ben ik bang voor. Zowel voor mezelf als voor de mensen die me dierbaar zijn. En dan ook nog eens voor alle andere betrokkenen.
14 jaar geleden
Bang zijn is het niet weten wat er gaat gebeuren of niet weten wat je moet doen.met andere wooorden bang zijn is onwetend zijn.
Bijvoorbeeld iemand is bang voor spinnen,dit komt omdat zij niet weet wat die spin kan doordat er in het verleden iemand gezegd heeft dat spinnen giftig zijn en kunnen bijten. Een jong kind zal niet bang zijn voor spinnen omdat het kind niet heeft geleerd om er bang voor te zijn.
ergo angst is aangeleerd.Zie da angst voor de tandarts,je ligt in de stoel en deze gaat aan het werk,je weet dat het pijn kan doen maar je weet niet of dat gaat gebeuren en als het gebeuren gat weet je niet hoeveel pijn het doen zal.
Hoogtevrees ,ook hier weer het onbekende de mogelijkheid om te vallen en gewond te raken stel dat ik val wat gebeurt er dan?
Zo zijn alle angsten te benaderen,en te beheersen, iedereen komt wel eens in een situatie dat er angstgevoelens optreden ,en dat is ook normaal en van levensbelang,omdat dan je lichaam adrenaline vrijgeeft waardoor je alerter word en klaar bent om te reageren, door te vluchten of juist aan te vallen.
Beheersbaar houden is dan ook mogelijk door te analiseren waarvoor ben je bang ,wat zijn de gevolgen, en hoe kan ik de gevolgen oppakken en verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denkt dat iedereen wel iets heeft om bang voor te zijn. Het is een van de basale menselijke emoties. Zo is er ook niemand die nooit blij, boos of verdrietig is. Dat wil niet zeggen dat iedereen ook een fobie heeft, want dat is een exces van angst. Mensen die zeggen dat ze nooit bang zijn liegen misschien, of ze herkennen hun angst niet, ik denk dat dat ook mogelijk is. Zelf ben ik doodsbang voor spinnen, geen rationale angst, maar ik krijg die gevoelens er wel bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen is wel ergens bang voor.
Ik heb ergens gelezen dat iedereen wel een beetje angst heeft voor datgene wat we niet kennen.