Mag een leraar zelf een boek schrijven en hier een tentamen over geven?

Ik heb vanochtend een tentamen godsdienst mogen maken. Onze leraar heeft het lesboek zelf geschreven mag hij hier ook een tentamen over afnemen. En de surveillant kwam ook nog eens een kwartier te laat aan en we kregen geen extra tijd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou hij dat niet mogen denk je? Dat kwartier is wel erg bizar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wisl ja het boek wat hij godsdienst boek is niet om door te komen qua lezen. Ik heb in voorgaande jaren nog nooit problemen gehad met godsdienst en nu dat we zijn boek volgen haal ik een 2.8 en de rest van de klas heeft ook geen voldoende op een aantal na. Ik ben van plan om een klacht bij laks inte dienen over die kwartier. Thanks

Antwoorden (6)

Je zou kunnen overleggen met je mentor. En/of met de Examencommissie van je school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mijn economie leraar heeft onze eco
Boeken ook gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag.
Veel lesboeken zijn geschreven (mede) door docenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dit boek is door hem alleen gemaakt, en volgens mij is hij de enigste in havo 4 die dit boek gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het boek is goedgekeurd door de schoolleiding aan het begin van het jaar. Ik neem aan dat zij ervan op de hoogte waren dat het boek door hem geschreven is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat zal ik maar eens gaan vragen, aangezien mijn school weleens vaker in de fout is gegaan
Als hij dat nodig vind ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, natuurlijk mag dat. Iemand moet immers het boek maken en iemand moet het tentamen maken. Ook moet iemand surveilleren... Dat dat allemaal dezelfde persoon is, maakt niets uit.

Dat de surveillant een kwartier later komt, maakt het tentamen niet makkelijker of moeilijker en ik mag aannemen dat de leraar in het kwartier dat hij alleen was geen gekke dingen heeft gedaan, waardoor het tentamen moeilijker was.

Het enige dat mogelijk is, is dat je niet eerder mocht begonnen, voordat de surveillant aanwezig was. Dat betekent dat je een kwartier minder tijd hebt gehad. Dat is inderdaad een onjuiste gang van zaken en kun je aankaarten bij de examencommissie (of diegene die volgens het reglement verantwoordelijk is voor de correcte gang van zaken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja mag!
Bij mij is hetzelfde gebeurt.