Wat is dit voor insect?

Ik zat wat foto's te maken en dacht dat ik een wesp aan het fotograferen was. Maar ik hoorde dat dit geen wesp is... wat is dit dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een van de velen soorten zweefvliegen, goed te zien aan het vlieggedrag, zo hangen ze stil in de lucht en zo schieten ze ineens pijlsnel weg achter een prooi ( insect) aan, hierna komen ze meestal weer keurig terug op hun plaats en zweven weer even.
Ze zijn gek op zon, en die op jouw foto is aan het zonnen.
Ze kunnen niet steken, ook al lijken ze op bijen, er zijn er ook die op wespen lijken of op hommels, ook die kunnen niet steken.
Heel veel mensen noemen alles maar bijen en wespen, terwijl het bijna altijd zweefvliegen zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.tuin-thijs.com/zweefvliegen.htm

Toegevoegd na 9 minuten:
Het zou de Blinde Bij kunnen zijn, aan de naam al te zien hoeveel deze zweefvlieg ook op een bij lijkt, maar het echt NIET is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk ed :-) +
De poten kloppen niet met een bij, ook heeft de zweefvlieg geen antennes, en is het stuk achter de kop anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan het ook een puntbijvlieg zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk eddijst het is een blinde bij. Dus op een bij gelijkende zweefvlieg.
bron ANWB Natuurgids met beschrijving en foto.
een + van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het allemaal eens zitten lezen en inderdaad. Ik denk ook dat het een blinde bij is of mogelijk toch een puntbijvlieg. in iedergeval dus een zweefvlieg. Ik voel me zoiezo nu een stuk prettiger aangezien het beestje al een tijdje hier in me tuin rondvlieg en ik het, na een fotoshoot, niet over me hart kon verkrijgen om hem dood te slaan XD. in iedergeval heb ik straks dan geen nest van gemene stekende insecten in me tuin. :D Bedankt voor de moeite!

Andere antwoorden (5)

Dit lijkt verdacht veel op een bij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een bij, zonder twijfel. een wesp is dunner en heeft fellere kleuren (geel). die is ook agressiever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad een zweefvlieg, hij lijkt echter op een wesp. Dit heet mimicry, hierbij bootst een plant of dier een andere plant of dier na om bijvoorbeeld op een gevaarlijke soort te lijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wesp is zwart geel gestreept, de kleuren van gevaar, oppassen ik ben giftig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt!
Het is een hele normale honingbij!

Toegevoegd na 1 minuut:
File:Bee PD foto explained1.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is echt een bij een beetje dik en toch geen wesp. Maar een zweefvlieg is veeeell dunner dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry het is toch echt een zweefvlieg.