Wat gaat sneller: twee liter water koken, of twee keer een liter, waarbij de tweede bij de eerste wordt gevoegd als de eerste kookt?

Gesteld dat je twee liter water hebt van 20 graden. Je wilt dat water koken. Wat gaat dan sneller, twee liter water in een keer opzetten, of in dezelfde pan eerst een liter aan de kook brengen, en dan de tweede bij het kokende water gooien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga het even testen zou ik zeggen, duurt een kwartiertje maar neem dan niet de warme pan voor de tweede test ;)

Het beste antwoord

Gewoon uitproberen, en dat heb ik gedaan.

halve liter naar de kook: 1.35 minuut, halve liter erbij gooien: 2.55 minuut

hele liter water naar de kook: 2.48 minuut

Alles in een keer gaat dus marginaal sneller. Het klopt dat voor beide situaties er evenveel energie in het water gestopt moet worden, maar het gaat ook over de energieoverdracht. Dat gaat beter naarmate het temperatuurverschil tussen warmtebron en het water groter is. Daarom zie je een klein verschil in tijd. Bij de 2x methode heb je dus meer warmteverlies naar de omgeving. Ik heb overigens niet geroerd in het water, want dat maakt voor de warmteoverdracht ook nog uit.

Toegevoegd na 57 minuten:
Ik heb het even in een plaatje gezet. Uitgaande van geen energieverlies zal de temperatuur in de tijd asymtotisch naar 100 graden lopen. Dan duurt 2 liter twee keer zo lang als een liter. Maar als een liter kookt, en er komt koud water bij, dan zal temperatuur dalen. Vanaf dat moment moet je de curve voor 2 liter water vanaf de juiste temperatuur weer volgen, en daarmee blijkt dat 2 keer een liter langer duurt. Hopelijk is het zo duidelijk....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ik neem aan dat je dezelfde pannen hebt gebruikt, zelfde stand fornuis en dat je de tweede keer niet dezelfde warme pan van de eerste keer hebt gebruikt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
inderdaad :-)
dezelfde pan, dezelfde warmtestand op inductiekookplaat, 10 minuten ertussen om restwarmte glasplaat kwijt te zijn, en zowel water als pan op dezelfde temperatuur aan het begin. Timer niet gevolgd, maar blind afgeklokt op het moment dat water kookt. Anders had de meting weinig zin....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou daar krijg jij dan een plus voor ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha geweldig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je

Andere antwoorden (2)

Dat maakt niet uit. Om 2 liter water met een pan van 20 naar 100 graden te brengen is een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Of je dat in één of twee porties toedient maakt niet uit.
Behalve dat in een van de twee gevallen een beetje stoom zal ontsnappen, je zult geen verschil kunnen meten.
Reddie
10 jaar geleden
Hele liter water in 1x, warmte overdracht op het fornuis gaat via straling, en is evenredig met de temperatuur^4 van de bron min temperatuur^4 van de pan. Omdat de temperatuur met de volle pan trager stijgt, neemt deze sneller warmte op. Om dezelfde reden is het verlies aan warmte ook lager.

Beste oplossing is twee pitten gebruiken, dan heb je dubbel vermogen en gaat het twee keer zo snel. Zelf doe ik de helft in de pan en de andere helft in de waterkoker.