Tijd als grootheid? Beschrijving!

Hey,

Ik hoorde eens dat wanneer je met de snelheid van het licht reist, de tijd voor jou "stilstaat".

Zo was er een proef met 2 atoomklokken, waarbij ze 1 van de 2 atoomklokken een paar vliegtuigvluchten lieten meereizen, en wanneer ze de 2 klokken weer langs elkaar zette, bleek dat de klok die gereisd had wat achterliep.

Nu mijn vraag: astronauten, leven zij dan ook in het "verleden" omdat zij veel gereisd hebben (op grote snelheden)? Dus leeft niet iedereen "op dit moment"?

Owja, volgens mij was het zo, des te harder de snelheid is, des te groter het tijdsverschil.

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry voor spelfouten

Het beste antwoord

Je vraagstelling is correct. Niet iedereen leeft "op dit moment". Tijd is afhankelijk van de plaats en de snelheid van degene die ernaar kijkt. Dat lijkt raar, maar dat geldt in principe ook voor ruimte:

Voor iemand die op 1 plaats staat staan twee bomen naast elkaar
Voor iemand op een andere plek, staan de twee bomen precies achter elkaar.

plaats bestaat eigenlijk ook niet. Alleen plaats ten opzichte van iets anders.

Als jij op een vaste plaats staat, dan beweeg jij wel ten opzichte van de as van de aarde tgv de draaiing van de aarde. En ten opzichte van de zon beweegt ook die aarde. En de zon beweegt ook ten opzichte van andere sterren. Of die andere sterren ten opzichte van de zon. Dat verschil bestaat niet: je mag een punt in de ruimte als stilstaand beschouwen of als bewegend.

Ook snelheid bestaat eigenlijk niet. Alleen een snelheid ten opzichte van iets anders.

Als jij door de ruimte zweeft en je komt onderweg een ander tegen, dan is het niet te bepalen of die ander naar jou beweegt, of jij naar die ander. In de regel reken je met de plaats en snelheid ten opzichte van het dichtstbijzijnde grote object (de aarde, de zon). Waarom?

Wat wel absoluut bestaat is versnelling. (dit is hetzelfde als zwaartekracht, maar dat terzijde.) Als ik in de ruimte een raketmotor ontsteek voel ik een kracht. Dat is onafhankelijk van waar ik ben, of hoe snel ik ten opzichte van het dichtstbijzijnde grote object beweeg: als de raketmotor op dezelfde manier brandt, ervaar ik altijd dezelfde kracht.

Terug naar tijd.

Plaats is afhankelijk van degene die naar die plaats kijkt, en zo ook snelheid. Toch is er een maximumsnelheid in het universum: de lichtsnelheid. Alleen omdat plaats en snelheid niet bestaan, geldt die maximumsnelheid uitsluitend TEN OPZICHTE van degene die die snelheid meet.

Dat is experimenteel vastgesteld.
Ze hebben ooit gemeten of licht op aarde de ene kant op sneller ging dan in de richting haaks erop. En ondanks dat we toch vrij rap om de zon heen draaien, is die snelheid beide kanten op gelijk. Ook in vacuum. Licht gaat naar alle kanten op even snel, ten opzichte van degene die het meet. Maar als dat een gegeven is, dan kan je rare conclusies trekken.

stel je hebt een uurwerk. Die bestaat uit een foton die tussen twee spiegeltjes heen en weer stuitert. De spiegels staan zover uit elkaar dat de foton per seconde 1 miljoen keer heen en weer stuitert.

Nou beweeg je de spiegeltjes met de foton samen naar rechts...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1+ voor antwoord,
1+ voor reactie Bedankt beide!

Andere antwoorden (6)

Ja, dat zijn leuke dingen om over na te denken, deed ik ook graag na een aflevering van Star Trek als die weer eens over timetravel ging ;-) maar helaas, het universum kent geen toekomst of verleden, maar enkel het heden en dat kan je nu eenmaal niet beïnvloeden. In theorie is natuurlijk veel mogelijk, de praktijk is veel weerbarstiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar op discovery was er een documentaire van, waarvan ik alleen het laatste heb gezien, en de proef van de atoomklokken is ook echt. Dus het is wel mogelijk (volgens de bronnen) Maar jij suggereert dat tijd alleen NU is etc.? Dus geen tijdzones... bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo ongeveer wel. In principe bestaat het fenomeen "tijd" niet eens. Het is gemaakt door mensen zodat we onszelf kunnen plaatsten in de diverse momenten.
De tijd is wat langzamer voor hen gegaan. Zo is Andre Kuipers inderdaad een paar seconde jonger dan hij eigenlijk moet zijn. Maar hij leeft niet in het verleden hoor ;) Hij heeft gewoon wat minder lang geleefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Astronauten leven niet "in het verleden" zoals je zegt, wanneer ze een ruimtereis maken.

Maar omdat ze met grote snelheden reizen, tegen de tijd in, leven astronauten in de ruimte minder snel dan op aarde. Dús zou je kunnen zeggen dat astronauten na een ruimtereis minder verouderd zijn dan op aarde.

Maar dit gaat echt om héle kleine aantallen, en is het niet waard om iets mee te doen, vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze lopen tijdens de reis dus vertraging op in de tijd, stel 3 seconden. Wanneer ze weer op aarde terugkeren, leven ze dan 3 seconde in het verleden? Bedankt voor uw antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is dan zo dat ze 3 seconden langer geleefd hebben en dus 3 seconden jonger zijn dan iedereen. Zie het als volgt: de tijd voor hun gaat langzamer dan voor ons. Maar goed, zulke wetenschap gaat mij eigenlijk te boven =3
Hey,

om te beginnen moet je realiseren dat tijd relatief is. Dit houd in dat het kan verschillen voor waarnemers in een andere situatie. De tijd gaat namelijk inderdaad relatief langzamer als het object zich voortbeweegt met een hoge snelheid, ook gaat de tijd langzamer als een object zich in de buurt van een object vind met een grote zwaartekracht, bijvoorbeeld een de aarde of een zwartgat. Ook is het zo dat als een object zich sneller voortbeweegt de massa toeneemt waardoor het steeds moeilijker word meer te versnellen.

Maar om even terug te komen op de snelheid, stel je voor dat je een trein zit die zich voortbeweegt met 99.99% van de snelheid van het licht. Wat gebeurd er dan als je in die trein naar voren zou lopen met 0.02% van de snelheid van het licht. Overschrijd je de lichtsnelheid dan? Het antwoord is nee. De tijd zal dan voldoen vertragen zodat je toch onder de lichtsnelheid blijft aangezien dit het kosmisch limiet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat tijdsverschil uit het experiment was enorm klein en alleen meetbaar met moderne cesium klokken.

Je hebt wel helemaal gelijk. Tijd is relatief. Einstein voorspelde dit al in zijn speciale relativiteitstheorie en begrijpelijk werd dit met de nodige scepsis ontvangen.

Tijd verloop is niet constant. De astronauten die hoog boven de Aarde zijn geweest (en op de maan) hebben daardoor idd een trager tijdsverloop ondervonden. In de praktijk echter hebben ze hier helemaal niks van gemerkt. De Aarde is bij lange na niet zwaar genoeg om een significante invloed te hebben op tijd (een zwart gat haalt dit wel) en onze ruimtevaartuigen zijn bij lange na niet snel genoeg om een voor mensen merkbaar verschil op te leveren.

Hoe harder je gaat hoe groter idd het tijdsverschil met iemand die stilstaat. Dit verschil wordt echter pas merkbaar wanneer je heel dicht bij de lichtsnelheid zit. Bij 'lage' snelheden heb je bijzonder nauwkeurige klokken nodig om dit effect aan te tonen.
De formule die hierbij hoort is Δt'=Δt/sqrt(1-((v^2)/(c^2))). Juist omdat je door de lichtsnelheid moet delen wordt je verschil bij alledaagse snelheden nagenoeg 0.

Die astronauten leven daarmee niet in het verleden. Vanuit hun oogpunt gaat alles dat zei op de Aarde zien eenvoudig sneller. Hun klokken lopen langzamer dan op Aarde. Effectief reizen ze daarmee in de toekomst (nou ja, iets sneller dan de rest doet) waardoor ze dus bij het landen iets jonger zijn dan wanneer ze op dat tijdstip zouden zijn geweest als ze nooit de ruimte in waren gegaan.
Let wel op dat dit totaal niet significant is en niet merkbaar voor een mens. Je hebt minstens 2 nauwkeurig gelijkgezette atoomklokken nodig om dit verschil te kunnen zien en het gaat pas een significante rol spelen bij relativistische snelheden (wanneer je de gebruikte snelheid redelijk gemakkelijk en nauwkeurig in procenten van de lichtsnelheid kan uitdrukken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je reactie. Nu vraag ik me af wat de symbolen betekenen in de formules, maar dat google ik zo. Heel erg bedankt voor de tijd die u erin heeft gestopt. Ik zat eraan te denken om mijn profielwerkstuk hierover te doen, en als experiment 2 klokken pakken, waarvan ik er 1 een aantal keer op de post doe naar verre landen, en dat herhaal, maar het verschil zou dus niet waarneembaar zijn... 1+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
c is de lichtsnelheid
v is de snelheid waarmee je reist
Δ is de Griekse hoofdletter delta en staat voor een verschil tussen 2 punten (in dit geval dus een delta t: een start en een eind tijd ofwel je tijdspanne); je komt het ook tegen bij het differentiëren van formules en later differentiaalvergelijkingen.
t is de tijd gezien vanaf stilstand
t' is de tijd die je ervaart met de snelheid v
sqrt betekend 'square root' ofwel wortel trekken maar ik kan hier geen wortel teken neerzetten; het kan op meerdere manieren opgeschreven worden. 1/sqrt(1-((v^2)/(c^2))) is een heel veel gebruikte formule in de natuurkunde en heeft de Griekse letter gamma (γ) als symbool. Het is een vermenigvuldigingsfactor ooit ontdekt door de Nederlandse natuurkundige Hendrik Lorentz (die van de Lorentzkracht). Idd; je klok experiment zou niet werken. Ook omdat je niet kan garanderen dat je klok idd de juiste richting op reist.
Pas als je bv een dag of 5 met zo'n 250000 km/s zou vliegen dan zou er op de rest van de planeet iets meer dan 10 dagen verstrijken. Het effect wordt sterker naarmate je de lichtsnelheid nader maar zelfs met de snelheid van de space shuttle merk je daar helemaal niks van tenzij je een nauwkeurige atoomklok hebt. Ik heb in mijn antwoord overigens een foutje zitten:
De klok in de ruimte loopt iets sneller dan die op Aarde en de astronauten zijn daardoor iets _ouder_ dan dat ze geweest zouden zijn als ze nooit in de ruimte waren geweest. En niet jonger zoals ik het antwoord gepost had. Hoe zwaarder een massa hoe trager tijd verloopt. De meest extreme gevallen daarvan zijn zwarte gaten waar bij de waarnemingshorizon de tijd nagenoeg stil staat.
Zou je vlak bij een zwart gat zijn dan kan er voor jouw enkele minuten verstrijken waar voor de rest van het universum uren, dagen, jaren, etc. verstrijken (dit is heel mooi gebruikt in Stargate SG-1 seizoen 2 aflevering 16 'A Matter of Time'). Het effect is sterk genoeg om regelmatige correctie te vereisen voor de klokken van de GPS satellieten die dus heel langzaam voor gaan lopen op die op Aarde.
gezien snelheid invloed geeft op tijd leeft ieder in een andere tijd ,al is het maar tijd gedeeld door lichtsnelheid , niemand beweegt of verplaatst zich idem als een andere .
Terug keren kan niet , vooruit lopen ook niet , maar ertussen vertragen in dezelfde tijd .