Waarom hoor ik minder als ik een (zonne) bril op heb? Of lijkt dit maar zo?

Ik en 3 anderen hier hebben allen dezelfde gedachte hierover.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en als je je gehoorapparaat in hebt zie je ook minder?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies Hahaha

Antwoorden (6)

Ha, die Nierokieb;

Vreemd fenomeen. Ik denk dat het misschien alleen zo lijkt. Het zou ook nog kunnen zijn dat je een veel te grote bril hebt die je oren afdekt, of je zet de bril niet goed op: de pootjes moeten over je oorschelp en niet erin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zijn de poten van de brillen groot, zodat je iets minder hoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt inderdaad maar zo.

Ik denk dat het vergeleken kan worden met wanneer je iets 'proeft'. Zou je daarbij je neus dichthouden, dan is het veel moeilijker om de 'smaak' te herkennen. De geur blijkt er dus ook veel mee te maken te hebben. Ik denk dat je door je zonnebril minder ziet, waardoor je misschien dingen niet verwacht te horen, niet aan ziet komen of je kan bijvoorbeeld de lichaamstaal van mensen minder goed waarnemen, waardoor je dus minder goed lijkt te horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt eigenlijk niet meer dan logisch, maar wel erg interessant! Bedankt voor je antwoord! :)
Je moet ze ook niet in je oren doen, maar er boven langs. Als je dat al goed gedaan hebt, dan heb ik werkelijk geen idee! Ik heb er iig geen last van, ik hoor gewoon perfect!:-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien psychisch...als je een zonnebril op zet ben je wat in je 'eigen wereld' waardoor je zintuigen wat afnemen dus ook je gehoor..het is echt niet zo raar hoor en het komt zeker niet door de pootjes van de zonnebril;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je met een zonnebril iets minder LIJKT te horen, daar kan ik wel een verklaring bij bedenken.
Met een zonnebril op zie je alles donkerder. Je gesprekspartner zie je minder goed. Als je met iemand praat let je ook op de gezichtsuitdrukking, de mond en de gebaren die iemand maakt. Die zie je minder goed met een zonnebril op en dan pik je mogelijk ook minder geluid op.
Idee: Een zonnebril draag je als de zon schijnt. Dan is de atmosfeer anders, de lucht zindert en geluiden dragen misschien minder ver dan als de zon niet schijnt.

Maar met een gewone bril op hoor je heus niet slechter hoor! dan zie je alles gewoon goed.