Doen dieren het ook met "minderjarigen"?

Of is dit iets van de menselijke soort alleen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Bij de soort die het aller-aller-aller meest op ons lijkt in de zin van : genetisch aan ons verwant is, de Bonobo, doet iedereen het met iedereen. Mannen, vrouwen, kinderen, allemaal, en bij alle mogelijke gelegenheden. Overigens is het voornamelijk hun manier van politiek voeren, en heeft het niet direct te maken met relaties of voortplantingsdrift of zelfs geilheid. Het heeft de Bonobo wel de onvergetelijke reputatie bezorgt van 'sex-aap', maar dat is weer een typisch voorbeeld van menselijk gedrag projecteren op dieren (en vice versa).

Normaliter is het bij vrijwel alle diersoorten zo dat ze op een bepaalde leeftijd sexueel rijp zijn en dus ook actief worden. Het verwarrende bij mensen is wellicht dat er tussen die sexuele rijpheid (rond het dertiende levensjaar) en de sociaal geaccepteerde grens voor sexuele activiteit (rond de 16) en volwassenheid (18) nogal wat gaten liggen. Vandaar wellicht dat het bij ons meteen opvalt, en dan natuurlijk in het negatieve. Overigens is dat lang niet in alle menselijke samenlevingen zo.

Waar we echt 'problemen' mee hebben, is mensen die sexueel actief wensen te zijn met iemand die daar qua lichamelijke rijping nog niet aan toe is. Of dat bij dieren een taboe is weet ik niet en denk ik niet, maar in de praktijk zal de behoefte vermoedelijk minder voorkomen. Maar voorkomen zal het zeker ; niets menselijks is ook de dieren vreemd, en net zoals homosexualiteit meer voorkomt dan we denken, zal ook pedosexualiteit beslist voorkomen, zij het meer als incident dan als patroon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dieren kunnen zich pas voortplanten als ze geslachtsrijp zijn.
Dus paren ze ook pas als er bepaalde hormonen vrijgegeven worden die het signaal geven ik kan me voortplanten
Sommige diersoorten gebruiken de "sex" om de rangen en standen duidelijk te maken
en met name apen "kopen "ook ruzies af met sex
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
minderjarigheid bestaat bij dieren niet,ook bij de natuurvolken die nog op deze planeet leven word niet gekeken naar de leeftijd(vaak weten ze die niet eens) maar wel of iemand geslachtsrijp is. dit wil zeggen of een jongen of meisje er aan toe is geslachtsgemeenschap te hebben, minderjarigheid is dus vooral een door de wet opgelegde leeftijdsgrens die niets te maken heeft met al dan niet geslachtsrijp zijn of toe zijn aan geslachtsgemeenschap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minderjarig is een term welke door mensen is bedacht. Dieren kennen geen tijd zoals wij die kennen. Ze leven bij het moment, ze worden wel ouder zoals wij, maar of het nu zondag is of woensdag, dat maakt voor hen geen verschil.
Als dieren geslachtsrijp zijn en ze treffen een soortgenoot welke op dat moment in een vruchtbare periode zit, dan zal er gepaard worden, zelfs vader, moeder of een broer of zus zijn dan niet veilig.
Dieren kunnen ook paren met niet-soortgenoten, wat dan niet tot een bevruchting zal leiden, maar wel tot een orgasme.
Alle uitspattingen welke bij mensen voorkomen, kunnen ook bij dieren voorkomen, al zijn daar de hulpmiddelen wat schaarser.
jc54