Waarom gaat rook omhoog?

Waarom gaat rook de lucht in terwijl de deeltjes zwaarder zijn dan lucht? Ik begrijp dat het eerst door thermische oorzaken kan komen, maar dan zouden het na afkoeling toch wel weer naar beneden moeten komen (net als bij smog)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

rook gaat omhoog door de temperatuur van de lucht waarin het vervoerd wordt. na een stukje recht omhoog te zijn gegaan, neemt de temperatuur van de lucht(dus de rook) af. het zal minder snel stijgen. op de foto in de onderstaande link kun je heel mooi zien hoe dit er uit ziet.

alleen de allerlichtste deeltjes blijven in de lucht hangen. vroeg of laat zullen deze ergens neerslaan. zoals je op de 2e link kunt zien.

hier hebben ze een tekst met lijm op een billboard gemaakt. hierop blijft de fijnstof(wat overblijft van oa rook) hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de moleculen zitten ook heel veel zuurstof moleculen, heb je daar aan gedacht? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De deeltjes komen ook naar beneden, bijvoorbeeld als het regent. De deeltjes gaan de lucht in omdat er veel zuurstofmoleculen in de deeltjes zitten, en omdat het in een warme luchtvlaag omhoog gaat.