Proef op de som genomen, flesje is na 2 uur nog niet helemaal bevroren dus ik kom op 3 uur in MIJN vriezer en met MIJN flesje water.
Dat zegt niets over jouw vriezer.

Via google kom ik ook ongeveer 2 uur tegen voor een zak ijsblokjes en voor 1,5 liter op een nacht (maar ja die persoon gaat er niet 's nachts uit om te kijken wanneer het flesje echt bevroren is) etc dus het klopt wel dat dit flesje nog niet zover is met 2 uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, er zijn zoveel factoren die de snelheid van het bevriezen beïnvloeden:

- De begintemperatuur
- De vorm van het flesje water
- Het materiaal waaruit het flesje water vervaardigd is
- De dikte van dit materiaal
- De omgeving van het flesje in de vriezer (veel plaats, weinig plaats bijvoorbeeld, ...)
- misschien zelfs de weersomstandigheden

En het klinkt misschien raar, maar hoe warmer het flesje is, hoe sneller het bevroren zal zijn.

Dit heeft het Mpemba-effect. Doordat de ijslaag op je vriezer wegsmelt door het warme flesje zal de warmte beter afgevoerd worden. Het koelen gaat dus sneller en het water is sneller bevroren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ongeveer 1 uur voordat het water bevroren is