Hoe bereken je dit?

De vraag luidt:
Hoeveel bedraagt de osmotische druk van een oplossing van 0.0271 mol KBr in 6.86 liter water?

Geef je antwoord in J m-3.

Het antwoord is 0,00319 J m-3

Ik kom hier maar niet op.
Je moet de formule, pi = iRTc, gebruiken.
pi = osmotische druk
i = de hoffman factor
R = gasconstante (8,314)
T = temperatuur in Kelvin (kamertemperatuur, ga ik vanuit, dus 298 K)
c = concentratie in mol/m3

ik heb voor i = 2 ingevuld en c = 3,95 x 10^-6
Maar ik om er maar niet uit.

Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Ik moest even zwaar mijn hersens kraken want het is lang geleden maar gelukkig vond ik ook een link van wat ik dacht. Ik kom uit op 39150 Pa = 0,391 atm (dus ik hoop dat jouw 319 een typfout is)

Het gaat om het aantal deeltjes in oplossing
zie de formule in de link, daar werken ze met M ipv c = mol/m3 = 2x0.0271x1000/6.86 = 7.9 mol/m2 (die 2 dus omdat het 1 mol k+ is en 1 mol Br-)

als je dat invult in jouw formule kom je op die waarde in Pa en dan is het een kwestie van eenheden terug rekenen
Jou eindeenheid begrijp ik nl niet of lees ik het fout, een druk moet toch zijn per m2 en niet per m3

hopelijk kom je hier toch verder mee
amigo