Wat is een "perpetuum mobile"?

zéér simpel uitgelegd A.U.B. voor de kleine kinderhersentjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Iets dan oneindig doorgaat door alle energie die het nodig heeft zelf op te wekken.

Toegevoegd na 42 seconden:
Dan = dat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een toestel dat eeuwigdurend in beweging blijft, zonder energie te gebruiken;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is niet helemaal correct, perpetuum mobile wil zeggen dat een toestel zelf de energie opwekt die hij nodig heeft om in beweging te blijven waar dus geen extra dingen aan worden toegevoegd
dat is een denkbeeldig iets welk eeuwig doorgaat met bewegen zonder dat er energie toegevoegd wordt.
het bestaat (nog) niet.
13 jaar geleden
Uitgelegd met een ontzettend stom, niet werkend voorbeeld:
Als je een fiets hebt, en je zet er allemaal windmolentjes op die stroom opwekken, heb je stroom. Dit alleen als de fiets rijdt, want dan heb je rijwind en gaan de molentjes draaien en leveren ze energie.
De stroom die ze opleveren gebruik je voor het laten fietsen van de fiets ( via een accu ).

Als deze fiets stil staat, gebeurt er niks. Immers, er is geen rijwind, dus de molentjes draaien niet, dus er wordt geen energie opgewekt, dus de fiets rijdt niet.

Maar als je de fiets een enorme duw geeft, blijft hij eeuwig rijden ( in theorie ). Omdat door de rijwind de molentjes draaien, energie opleveren en die energie gaat naar de fiets die daardoor gaat / blijft rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een utopie. Een apparaat of toestel,dat zonder toevoeging van energie zijn werk blijft doen, zonder ooit te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mobile is Latijn of Italiaans en betekent 'bewegend'
perpetuum is Latijn en betekent 'tot in het oneindige'

Aangezien oneindig niet bestaat, en iets altijd stilvalt door de wrijving, bedoelt men men dit woord dat men een uitvinder zoekt die een machientje zou maken dat, als je het met de vingers in gang duwt, altijd maar blijft draaien zonder stil te vallen.

Als je bedenkt dat de aarde al heel lang ronddraait en nog altijd ronddraait, zou je dat kunnen beschouwen als een perpetuum mobile, maar eigenlijk draait de aarde nu toch al wat trager rond haar as (in minder dan exact 24 uren) dan miljoenen jaren geleden, dus ook daar zit wat wrijving op.