Als God werkelijk almachtig is: kan hij dan een steen scheppen die zo zwaar is dat hij 'm niet kan tillen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (8)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beetje gefaked van een comedian.. -1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet van een comedian. Deze vraag is zwaar bediscussieerd bij geestelijken en wetenschappers onderling in de middeleeuwen
Als het antwoord op deze vraag ja is, dan betekent dat dat God niet almachtig is, want hij kan die steen niet optillen. Als het antwoord op deze vraag nee is, dan betekent dat ook dat hij niet almachtig is, want hij kan die steen niet maken. Er is dus geen antwoord mogelijk op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jawel dat is er wel. Hij kan die steen maken, want iemand die almachtig is, kan ook dingen maken die almachtiger zijn dan hij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In al zijn wijsheid en als hij bestaat , ben ik overtuigd dat hij beide kan. Hij kan de steen scheppen , in zijn nederigheid zal hij hem niet tillen maar hij kan hem tillen door zijn eigen beslissingsmacht te overrulen. Daarom is het God, de almachtige. Maar eerlijk, met zulke triviale macho dingen houdt hij zich niet bezig. Hij kijkt liever minzaam toe hoe jij je vragen formuleert...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. (voor degenen die Engels lezen zie ook de bron die ik hieronder vermeld).

Vrij naar het antwoord dat ik vond op onderstaande locatie even een uitleg over waarom het antwoord nee is.

Het begrip almachtig wordt in een vraag als deze aangenomen te betekenen dat God alles kan. Echter ondanks zijn almacht kan God niet alles. God kan bijvoorbeeld niet liegen en zichzelf niet verloochenen.

Wij mensen zijn in ons doen en laten gebonden aan natuurwetten, vrij algemeen wordt aangenomen dat God buiten die vorm van realiteit staat zoals wij die kennen. Dat neemt echter niet weg dat er dingen zijn die simpelweg onmogelijk zijn, ook voor God. Als je het weer vergelijkt met mensen kun je bijvoorbeeld zeggen dat wij niet in staat zijn om alles te doen wat binnen de natuurwetten (theoretisch) mogelijk is. God kan dat wel binnen de beperkingen die voor hem gelden. De beperkingen waar ik het dan over heb bestaan in het geval van God dus louter uit dingen die in zijn 'realiteit' of 'dimensie' zo je wilt niet mogelijk zijn. Vergeleken met de veel beperktere mogelijkheden van mensen is dit zeker te omschrijven als 'almachtig'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met andere woorden: wij mensen hebben bedacht dat deze vraag niet van toepassing is op het opperwezen; lekker makkelijk :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk juist dat het een goede vraag is. Niet iedereen gelooft in God, ik toevallig wel, dat neemt echter niet weg dat ik vind dat je wel kritische vragen moet kunnen stellen over belangrijke zaken als deze. Het antwoord op deze vraag hangt echter nogal af van hoe je 'almachtig' opvat, zoals ik ook aangeef in mijn antwoord.
0 / 0 = ?????
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vind je vraag heel erg dom en slaat neregens op want dat kan niemand weten en wat voor een vraag is dat nou in godsnaam!!