Waarom is een mens zo beinvloedbaar door de ruimte waarin hij zich bevindt?
Ik koop veel kleren in een bepaalde winkel. Ze hebben vaak leuke dingen. Ze gingen laatst 6 weken verbouwen. In die tijd was het er rommelig en met de paskamers was het behelpen. Het viel me op dat ik in die tijd hun collectie niet leuk vond en kocht er niets. Nu is de verbouwing klaar en de collectie ziet er in mijn ogen weer wat aantrekkelijker uit. Toch vind ik het daar minder leuk dan voor de verbouwing. De vanbinnen eerst lichtgeverfde pashokjes zijn nu vanbinnen ineens donkerbruin en ze hebben alle spiegels verwijderd maar in de winkelruimte grote spiegels neergezet. Ik vind dat onhandig want je moet dan steeds je handtas meenemen als je jezelf wilt gaan bekijken, In het kader van de bezuiniging branden er nu ook minder lampen. Kortom, het is er daar niet op vooruit gegaan en nu heb ik minder zin om daarheen te gaan, Ik doe ook minder graag boodschappen in een supermarkt waar volgens mij de kleur van het licht niet deugt of de vloertegels de verkeerde kleur hebben. Waarom luistert die omgeving zo nauw om je tot kopen te bewegen?