Waarom is een mens zo beinvloedbaar door de ruimte waarin hij zich bevindt?

Ik koop veel kleren in een bepaalde winkel. Ze hebben vaak leuke dingen. Ze gingen laatst 6 weken verbouwen. In die tijd was het er rommelig en met de paskamers was het behelpen. Het viel me op dat ik in die tijd hun collectie niet leuk vond en kocht er niets. Nu is de verbouwing klaar en de collectie ziet er in mijn ogen weer wat aantrekkelijker uit. Toch vind ik het daar minder leuk dan voor de verbouwing. De vanbinnen eerst lichtgeverfde pashokjes zijn nu vanbinnen ineens donkerbruin en ze hebben alle spiegels verwijderd maar in de winkelruimte grote spiegels neergezet. Ik vind dat onhandig want je moet dan steeds je handtas meenemen als je jezelf wilt gaan bekijken, In het kader van de bezuiniging branden er nu ook minder lampen. Kortom, het is er daar niet op vooruit gegaan en nu heb ik minder zin om daarheen te gaan, Ik doe ook minder graag boodschappen in een supermarkt waar volgens mij de kleur van het licht niet deugt of de vloertegels de verkeerde kleur hebben. Waarom luistert die omgeving zo nauw om je tot kopen te bewegen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

je gevoel gaat af op kleur. men heeft eens een test gedaan waarin ze twee mensen in twee versgillende ruimtes deden. eentje ging in een rode ruimte en de ander in een blauwe volgensmij. en toen bleek dat de rode het warmer had gekregen dan de ander. want de ander had het juist koud. ik denk dat het ligt aan het gevoel wat je krijgt als je die kleur ziet en of je er somber of blij van wordt. want als je rout draag je ook zwart omdat het zo somber is. en bij een trouwerij juist felle lichte kleuren omdat je daar meestal (niet altijd) vrolijk van wordt. Toegevoegd na 15 minuten: je voelt je ook meer thuis bij de kleuren die je zelf mooi vindt of fijn vindt om tussen te staan. bijvoorbeeld groen van de natuur. al is die niet echt zo fijn om een winkel-gevoel te krijgen misschien.

Ik herken dit niet. Ik koop zelden of nooit kleren en mijn boodschappen doe ik daar waar het uitkomt. Maar natuurlijk is er wel studie naar gedaan, hoe een mens zich gedraagt naar de omgeving. http://www.totalidentity.nl/index.cfm/total-identity-nl/publicaties/artikelen/publication/identiteit-van-de-ruimte/index.cfm

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100